هواپیمای مرموز آمریکا در ششمین پرواز خود یک ماهواره آموزشی را به مدار زمین می‌برد

0 539

نیروی هوایی آمریکا (U.S. Air Force) قصد دارد هواپیمای مرموز خود موسوم به X-37B را برای ششمین بار به مدار زمین بفرستد. X-37B قرار است روز ۱۶مه (۲۷اردیبهشت) از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral Air Force Station) در ایالت فلوریدا به مدار لئو برود؛ عملیاتی که نیروی فضایی ایالات متحده (U.S. Space Force) در تمام مراحل تا بازگشت به زمین بر آن نظارت خواهد داشت.

طی این مأموریت هواپیمای مذکور یک ماهواره کوچک به‌نام فالکون‌ست-۸ (FalconSat-8) را با خود به فضا می‌برد. این ماهواره یک پلتفرم آموزشی است که شامل پنج محموله آزمایشی می‌شود. فالکون‌ست در اصل پروژه‌ای است که توسط نیروی هوایی ایالات متحده راه‌اندازی شده و طی آن ماهواره‌های کوچک توسط دانشجویان آکادمی وابسته به این ارگان طراحی شده و توسعه می‌یابند؛ سپس برای آزمایش و عملیاتی‌سازی به فضا پرتاب می‌شوند.

فالکون‌ست در مقایسه با اغلب ماهواره‌‌های تجاری بسیار کم‌هزینه‌تر بوده و روند توسعه آن سریع‌تر می‌باشد. دلیل چنین سرعتی در توسعه فالکون‌ست این است که دانشجویان نظامی هرساله جایگزین می‌شوند؛ ازاین‌رو می‌بایست تا پایان سال پروژه تحویل‌داده شده به آن‌‌ها اجرایی شود.

X-37B همچنین دو محموله آزمایشی ناسا را به‌منظور بررسی تأثیر تشعشعات بر بذرها و مواد مورد استفاده برای رشد گیاهان به مدار زمین منتقل می‌کند. گفته می‌شود از آنجایی که اهداف مأموریت پیش‌رو حساسیت چندانی ندارد، ممکن است نیروهای نظامی ایالات متحده اطلاعات بیشتری را نیز در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.

X-37B که با عنوان OTV سرواژه Orbital Test Vehicle نیز شناخته می‌شود، از لحاظ ظاهری یک مدل کوچک‌شده از شاتل فضایی ناسا به‌نظر می‌رسد. این هواپیمای فضایی ۱۰ متر طول و ۴.۵ متر عرض داشته و جرم آن پنج تُن است. دماغه و بال‌های مثلثی X-37B کاملاً مشابه شاتل‌ها اما قسمت عقب آن متفاوت است. به‌جای یک دم عمودی به‌کار رفته در شاتل‌ها، این هواپیما دارای دو دم است که به‌شکل حرف V قرار گرفته‌اند. X-37B فقط یک موتور در عقب دارد که از سوخت هیدرازین استفاده می‌کند. این موتور دقیقاً وسط قرار نگرفته، بلکه محل آن کمی به‌سمت راست متمایل است که احتمالاً دلیل این جابه‌جایی امکان آزمایش موتورهایی دیگر در کنار موتور اصلی باشد. 

از آنجایی که این هواپیمای فضایی بدون سرنشین است، فاقد کابین می‌باشد. X-37B دارای محفظه برای قرار گرفتن محموله‌ها مشابه شاتل‌هاست که با باز شدن درهای این محفظه، آرایه‌ای از پنل‌های خورشیدی نیز می‌تواند گسترده شود و از خورشید انرژی بگیرند؛ قابلیتی که در شاتل‌ها وجود نداشت. نخستین پرواز مداری X-37B در آوریل۲۰۱۰ انجام شد و این هواپیمای فضایی در ده سال گذشته در مجموع پنج پرواز داشته است.

 

espash ، espash ، wikipedia ، engadget

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15207
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها