چهارمین ماهواره منظومه ماهواره‌ای اقیانوس‌شناسی چین در یک قدمی پرتاب

0 682

ماهواره جدید چین که با هدف نظارت بر اقیانوس‌ها توسعه یافته، مراحل آزمایش کارخانه‌ای را به‌اتمام رساند. این ماهواره با نام HY-1D به‌زودی در مدار قرار خواهد گرفت. HY-1D که سازنده و اپراتور آن آکادمی فناوری فضایی چین (China Academy of Space Technology) می‌باشد، دارای عمر طراحی ۵ سال بوده و از باس ماهواره‌ای CAST968B بهره می‌برد. این ماهواره با وزنی معادل ۴۴۲ کیلوگرم سال جاری میلادی به فضا پرتاب می‌شود و در ارتفاع حدوداً ۸۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرارخواهد گرفت.

محموله‌های ماهواره‌های این منظومه شامل یک اسکنر رنگی ۱۰ باند با دوره‌های پایش هر سه روز یک بار و یک تصویرگر ۴ باند با دور‌ه‌های پایش هر هفت روز یک‌بار می‌شود. ماهواره‌های HY-1C و HY-1D که نسبت به دو ماهواره اول این منظومه ارتقا یافته‌اند، دارای اسکنری با قدرت تفکیک ۵۰ متر هستند و حاوی دو محموله جدید، یک تصویرگر ماوراء بنفش و یک طیف‌سنج با قابلیت کالیبره کردن، می‌باشند. به‌علاوه، این دو ماهواره از یک سامانه شناسایی خودکار (AIS) برای ردیابی کشتی‌ها برخوردارند.

 مأموریت HY-1D جمع‌آوری داده‌هایی راجع به غلظت کلروفیل، درجه حرارت سطح آب، مشاهده یخ‌های اقیانوس، زمین‌های کم‌عمق دریاها، جریان اقیانوس و همچنین ذرات معلق در هوا روی سطح آب‌ها به‌منظور پایش منابع و محیط زیست در مناطق ساحلی چین‌ و جزایر این کشور عنوان شده است. به‌علاوه، این داده‌ها می‌تواند برای تسهیل در پیشگیری و کاهش بلایای دریایی، استفاده پایدار از منابع دریایی، هشدار زودهنگام زیست‌محیطی دریایی و حفاظت از محیط زیست مورد استفاده قرار گیرد.

 

space.skyrocket ، wmo-sat ، global.chinadaily

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15204
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها