میهمانی از اعماق فضا؛ عبور یک دنباله‌دار از نزدیکی زمین

0 424

ستاره‌شناسان ماه گذشته میلادی دنباله‌دار جدیدی کشف کردند که با نام سوان (SWAN) خوانده می‌شود. این دنباله‌دار اکنون در فاصله حدوداً ۹۸ میلیون کیلومتری زمین قرار دارد و با سرعتی معادل ۱۳۶ هزار کیلومتر بر ساعت به زمین نزدیک می‌شود. سوان در تاریخ ۱۳مه (۲۴اردیبهشت) در نزدیک‌ترین فاصله از زمین (۸۵ میلیون کیلومتر) قرار خواهد گرفت و چند هفته بعد در ۲۷مه (۷خرداد) به نزدیک‌ترین فاصله با خورشید می‌رسد.

دنباله‌دار سوان در ظاهر سبز رنگ به‌نظر می‌رسد و با اینکه اندازه کوچکی دارد، دنباله‌ای بسیار طولانی از خود به‌جای می‌گذارد. ستاره‌شناسان طول دنباله این دنباله‌دار را دست کم ۱۷ میلیون کیلومتر تخمین زده‌اند. سوان دارای قدر ظاهری ۵.۱ می‌باشد؛ یعنی آن‌قدر درخشنده است که ساکنین نیمکره جنوبی زمین می‌توانند در هوای تمیز و کاملاً تاریک آن را با چشمان غیرمسلح ببینند.

برخی ستاره‌شناسان پیش‌بینی کرده‌اند که دنباله‌دار سوان اواسط ماه جاری میلادی با نزدیک شدن به خورشید درخشنده‌تر شود و با وضوح بیشتری در آسمان شب پدیدار گردد. البته دنباله‌دارها به غیر‌قابل ‌پیش‌بینی بودن معروف هستند و ممکن است این دنباله‌دار حین نزدیک شدن به خورشید در آسمان محو شده و یا از هم بپاشد.

دنباله‌دار سوان با نام کامل C/2020 F8 SWAN در تاریخ ۱۱آوریل۲۰۲۰ توسط تلسکوپ فضایی سوهو (SOHO) متعلق به ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) کشف شد. برای دنبال کردن حرکات این دنباله‌دار به‌طور لحظه‌ای می‌توانید از این سایت دیدن کنید. جالب است بدانید برای دنباله‌دار سوان در توئیتر حساب کاربری نیز ساخته‌اند.

دسامبر سال گذشته میلادی دنباله‌دار دیگری به‌نام اطلس (C-2019-Y4 Atlas) در صورت فلکی خرس بزرگ (Ursa Major) کشف شد. این دنباله‌دار تا قبل از کشف دنباله‌دار سوان، موضوع داغ محافل ستاره‌شناسان بود و برخی از آن‌ها پیش‌بینی می‌کردند که اطلس برای بیش از ۲۰ سال به درخشان‌ترین دنباله‌دار آسمان زمین بدل شود. اما این دنباله‌دار حین نزدیک شدن به خورشید متلاشی شد و امیدهای ستاره‌شناسان را نقش بر آب کرد.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15193
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها