برنامه شهرداری پکن برای استفاده از سامانه ماهواره‌ای ناوبری بیدو چین

0 593

شهرداری پکن (Beijing Municipality) از برنامه‌ای سه‌ ساله رونمایی کرده که هدف از آن ارتقای نوآوری‌ها و پیشرفت‌های مرتبط با سامانه ماهواره‌ای موقعیت‌یابی بیدو (BeiDou) چین عنوان شده است. پکن مطابق این برنامه در نظر دارد ضمن ایجاد پیشرفت‌های اساسی در فناوری‌های مهم خود، میان شرکت‌ها در مورد صنایع مرتبط با بیدو رقابت ایجاد کند. شهرداری این شهر همچنین قصد دارد یک مرکز نوآوری برای صنایع مرتبط با بیدو ایجاد کند که در سطح جهان دارای اثرگذاری باشد و در همین راستا یک سامانه کاربردی استاندارد را نیز راه‌اندازی خواهد کرد.

پکن قصد دارد طی برنامه مذکور، یک شبکه‌ سیگنال‌دهی با دقت بالا ایجاد کند که مبتنی بر ایستگاه‌های موجود برای فعالیت‌های سامانه بیدو خواهد بود؛ امری که موجب افزایش دقت مکان‌یابی برای فضاهای باز شهری به ۱ متر و برای فضاهای خاص و مهم به ۵ سانتی‌متر می‌شود. ترکیب این شبکه با سامانه‌های اطلاعات جغرافیایی، مدل‌های اطلاعاتی ساختمان‌ها و همچنین فناوری 5G، دقت مکان‌یابی برای فضاهای سرپوشیده در مناطق مهمی مانند شونی (Shunyi) و ژیژوانگ (Yizhuang) را به سه متر بهبود خواهد داد.

به‌علاوه، شهرداری پکن هفت پروژه آزمایشی بزرگ را به‌منظور افزایش استفاده از سامانه بیدو در حمل و نقل هوشمند، حفاظت از محیط زیست، لجستیک هوشمند (Intelligent Logistics)، برنامه‌های شهری، نظارت بر زیرساخت‌ها، انجام ایمن عملیات‌ها و فعالیت‌های شهری و همچنین کمک به تسهیل ساخت و سازها برای المپیک زمستانی برپا خواهد کرد. لازم به توضیح است لجستيك هوشمند خدمتی نوين به صنعت حمل‌ونقل و زنجيره تأمین می‌باشد كه به‌منظور ایجاد یک لجستيك جدید در مدیریت اطلاعات و همکاری بین بازیگران مختلف در زنجیره تأمین به‌وجود آمده است. 

سامانه بیدو همچنین پکن را در بهبود داده‌های در لحظه مرتبط با حمل و نقل عمومی و ریلی کمک خواهد کرد. به‌علاوه، برای شهروندانی که به‌عنوان کاربر از چنین داده‌هایی بهره می‌برند، راه‌حل‌هایی را جهت تسهیل در انتخاب نوع وسایل نقلیه‌ای ارائه می‌دهد که می‌خواهند برای سفرهایشان از آن‌ها استفاده کنند. همچنین با بهره‌گیری از داده‌های سامانه بیدو نقشه‌های با دقت بالا از مکان‌های عمومی سرپوشیده مهم مانند مراکز خرید و اماکن ورزشی که دارای تراکم جمعیتی بالا هستند، تهیه خواهد شد که خدمات ناوبری گسترده‌تری را برای پایتخت چین فراهم می‌آورد. گفته می‌شود ارزش تولید کل صنعت خدمات ناوبری بیدو در پکن تا سال ۲۰۲۲ از ۱۰۰ میلیارد یوان (حدود ۱۴.۴ میلیارد دلار) فراتر خواهد رفت.

برنامه بیدو در سال ۲۰۰۰ به‌دنبال پرتاب اولین ماهواره مدار ژئو این پروژه آغاز شد. هدف چینی‌ها از این برنامه، ارائه خدمات موقعیت‌یابی جهانی به نیرو‌های نظامی این کشور، مردم و مشتری‌ها در سراسر جهان، بدون نیاز به رقبای خود است. همچنین از دیگر کاربردهای این سامانه می‌توان به کاهش اثرات مخرب بلایای طبیعی، کمک به عملیات‌های جست‌و‌جو و نجات، نقشه‌برداری و کمک به اطفاء حریق جنگل‌ها اشاره نمود.

در سال ۲۰۱۲ بیدو قادر به پوشش کامل خدمات خود در چین و همسایه‌های این کشور شد. این خدمات برای مشتریان غیرنظامی چینی با دقت ۱۰ تا ۶ متر و برای نیرو‌های نظامی چین با دقت فوق‌العاده ۱۰ سانتی‌متر می‌باشد (بالاترین دقتی که توسط سامانه موقعیت‌یابی جی‌پی‌اس (GPS) آمریکا به نظامیان ارائه می‌شود ۳۰ سانتی‌متر است). چنین دقت بالایی توسط ۳۰ ماهواره فعال منظومه ماهواره‌ای بیدو (۲۴ ماهواره در مدار مئو و ۶ ماهواره در مدار ژئو) فراهم می‌گردد. سامانه بیدو چین پس از جی‌پی‌اس و گلوناس (GLONASS) روسیه، سومین سامانه موقعیت‌یابی جهانی است و پس از تکمیل نهایی آن، چین در این زمینه به‌طور کامل از رقبای خود بی‌نیاز خواهد شد. شایان ذکر است اتحادیه اروپا (European Union) نیز در حال تکمیل سامانه موقعیت‌یابی جهانی گالیلئو (Galileo) می‌باشد. 


espash ، china.org ، gpsdaily

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15125
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها