همکاری فائو و ژاپن برای انجام بهتر ارزیابی پوشش‌های گیاهی و کاربری‌های زمین

0 275

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد یا فائو (FAO) اخیراً توافقی را به‌‌منظور تقویت و گسترش مقیاس و دامنه ابزار‌های نظارتی زمین‌مکانی (geospatial) خود با آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) به‌انجام رسانده است؛ امری که افزایش ظرفیت پلتفرم‌های قابل دسترسی فائو را با هدف انجام ارزیابی‌های مرتبط با جنگلداری و کاربری اراضی به‌دنبال خواهد داشت. این توافق سه ساله موجب افزایش دسترسی کشورهای عضو فائو و سایر کاربران به مجموعه داده‌های JAXA و در نتیجه دستیابی به اطلاعات دقیق‌تر مشاهدات زمین از طریق پلتفرم‌های نظارت بر جنگل فائو می‌شود.

از نظر فنی، این همکاری جدید دامنه و قابلیت استفاده پلتفرم‌های فائو مانند SEPAL (سرواژه عبارت System for Earth Observation Data Access) را افزایش می‌دهد؛ به‌علاوه، دقت طرح‌های JAXA را برای پایش گونه‌های گیاهی موسوم به مانگرو (mangrove) و همچنین جنگل‌ها و زمین‌های سراسر جهان بهبود می‌بخشد. انتظار فائو از همکاری یادشده این است که به پیشبرد امور جاری این سازمان در ارتباط با انجام ارزیابی‌های پوشش‌های جنگلی و برخی دیگر از گونه‌های گیاهی کمک کند.

آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن برای این منظور از فناوری رادار دهانه ترکیبی (SAR) باند L استفاده می‌کند که دارای ویژگی منحصر‌به‌فرد توانایی پایش زمین در هر ساعتی از شبانه روز و در هر نوع شرایط آب و هوایی توسط موج‌هایی با طول موج‌های خاص است که امکان گردآوری پوشش‌های گیاهی زمین را فراهم می‌آورد. گفتنی است JAXA بیش از ۲۰ سال است که جمع‌آوری داده‌های فناوری یادشده در باند L را انجام می‌دهد و از این رو منبعی بسیار مهم برای مشاهده چگونگی تغییرات پوشش‌های جنگلی و پیش‌‌بینی آینده آن‌ها به‌شمار می‌رود.

ابزار‌های زمین‌مکانی فائو، از جمله SEPAL، اکنون بیش از ۴۳۰۰ کاربر فعال از ۱۶۰ کشور جهان دارند که امکان دسترسی به داده‌های ماهواره‌ای با قابلیت استفاده آسان و انجام محاسبات کلان را برای هر کس فراهم می‌آورند. کاربران با بهره‌گیری از چنین داده‌هایی می‌توانند اطلاعات مرتبط با پوشش‌های زمینی و جنگلی مورد نیاز خود را کسب کرده و از تغییرات شرایط اقلیمی در نقاط مختلف زمین آگاه شوند.

فائو و JAXA علاوه‌بر فراهم‌آوری دسترسی به چنین داده‌هایی، برنامه دارند کارگاه‌های آموزشی مرتبطی را برای کشورهای عضو فائو راه‌اندازی کنند. شایان ذکر است پلتفرم SEPAL که بودجه آن توسط بنیاد NICFI نروژ تأمین می‌شود، با مشارکت ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA)، بانک جهانی (World Bank) و همچنین شرکت‌های پلنت لبز (Planet Labs) و گوگل توسعه یافته که JAXA نیز به‌عنوان مشارکت‌کننده جدید در توسعه این پلتفرم به آن‌ها می‌پیوندد.

منبع spacewatch
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15120
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها