واکنش‌های جهانی به پرتاب نخستین ماهواره نظامی ایران

0 850

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز سوم اردیبهشت اعلام کرد نخستین ماهواره نظامی ایران به‌نام نور را توسط ماهواره‌بر قاصد و از پایگاهی در کویر مرکزی ایران به فضا فرستاد؛ عملیاتی که واکنش‌های مختلفی را در سطح جهان برانگیخت. در همین راستا مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در یک نشست خبری به پرتاب این ماهواره نظامی واکنش نشان داد و آن را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست. آلمان، انگلستان و فرانسه نیز در موضع‌گیری‌های مشابه این اقدام ایران را نقض قطعنامه یادشده خواندند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اما در واکنشی متفاوت در این خصوص تصریح کرد:‌ «نه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و نه برجام هیچ‌ یک ایران را از فعالیت‌های صلح‌آمیز در فضا منع نمی‌کنند.» وی همچنین ادعای آمریکا را مبنی بر این که ماهواره‌برهای ایران می‌توانند کلاهک هسته‌ای حمل کنند، بی‌اساس دانست.

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (U.S. Department of Defense) نیز در واکنش به پرتاب ماهواره نظامی اظهار کرد که ایالات متحده به‌دقت برنامه فضایی ایران را رصد می‌کند. وی مدعی شد پنتاگون همچنان بادقت تلاش‌های ایران برای دستیابی به فناوری پرتاب ماهواره به فضا را رصد می‌کند. این سخنگو افزود: «اگرچه ایران در حال حاضر موشک‌های بالستیک قاره‌پیما در اختیار ندارد، اما تمایل آن‌ها به مقابله نظامی راهبردی با ایالات متحده می‌تواند آن‌ها را به‌سمت توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما سوق دهد.»

خبرنگار شبکه خبری الجزیره نیز نوشته است: «به‌عنوان ماهواره نظامی چیزی که انتظار داریم این است که از این ماهواره به‌طور خاص برای گردآوری اطلاعات و برقراری ارتباطات ایمن جهت ترابری نیروها روی زمین و دریا استفاده شود.» 

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز پرتاب ماهواره نظامی ایران را «دستاوردی بزرگ و تحولی نوین در عرصه فضایی برای ایران» برشمرده و خاطرنشان کرد که پیش از این در خبرها اطلاعاتی از پرتاب سه ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران منتشر شده بود و این که محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران بر این که فعالیت هفت سال گذشته این پژوهشگاه در پیشرفت فناوری فضایی تاثیرگذار بوده، تأکید کرده است.

نکته مهم در اخبار بسیاری از منابع مختلف خبری این است که منابع اطلاعاتی و رسانه‌ای غربی اطلاعی از زمان و مکان پرتاپ ماهواره نداشتند که همین مسئله منجر به غافلگیری آن‌ها شده است.

 

tabnak ، tasnimnews ، tasnimnews ، farsnews ، farsnews ، tasnimnews ، tasnimnews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15117
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها