نخستین ماهواره نظامی ایران با موفقیت در مدار قرار گرفت

0 1,269

نخستین ماهواره نظامی ایران توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. ماهواره نور صبح چهارشنبه ۳اردیبهشت توسط ماهواره‌بر قاصد و از کویر مرکزی ایران به فضا پرتاب شد و در فاصله ۴۲۵ کیلومتری زمین در مدار قرار گرفت.

این پرتاب از پایگاه پرتاب فضایی سپاه در منطقه شاهرود و در کویر مرکزی ایران به‌انجام رسید؛ پایگاهی که سال‌ها پیش آماده شده بود تا پرتابگرهای فضایی سنگین سپاه از جمله ماهواره‌بر قائم از آن به فضا پرتاب شود. شایان ذکر است ماهواره‌بر قاصد اولین پرتابگر سه مرحله‌ای در کشور محسوب می‌شود.

تصویر ماهواره‌ای از پایگاه پرتاب فضایی سپاه در کویر مرکزی ایران

محوطه پرتاب در پایگاه فضایی سپاه

گفتنی است سال گذشته نیروی هوافضای سپاه پاسداران از پیشران فضایی سوخت جامد سلمان که دارای نازل متحرک است، رونمایی کرد. این پیشران به‌واسطه نازل متحرک با بهره‌وری بالاتری امکان تغییر و اصلاح مسیر را در خارج از جو دارد. احتمال دارد که از پیشران سلمان در مراحل بالایی ماهواره‌بر قاصد استفاده شده باشد.


پیشران فضایی سلمان با نازل متحرک

همچنین فناوری بدنه‌های مواد مرکب غیر فلزی و بسیار سبک ساخت سپاه که همزمان با پیشران سلمان رونمایی شد، ممکن است در ماهواره‌بر قاصد مورد استفاده قرار گرفته باشد. این فناوری به کاهش وزن قابل‌توجه ماهواره‌بر و در نتیجه افزایش وزن محموله قابل‌ حمل توسط آن کمک می‌کند.

ویدئوی لحظه پرتاب ماهواره‌ نور توسط ماهواره‌بر قاصد

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، در مورد پرتاب ماهواره نور گفت: «قرار گرفتن این ماهواره چندمنظوره در فضا هم در عرصه IT و نبردهای اطلاعاتی می‌تواند برای ما ارزش افزوده راهبردی تولید کند و هم در جنگ‌های اطلاعاتی زمینه‌های قدرتمندی را برای ما ایجاد خواهد کرد.»

 

tasnimnews ، yjc ، tasnimnews ، farsnews ، isna

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15113
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها