اتمام آزمایش‌های میدانی کاوشگر ناسا برای اکتشاف اقیانوس‌های یخ‌زده قمر مشتری+فیلم

0 475

دانشمندان ناسا اخیراً آزمایش‌های میدانی یک کاوشگر شناور را به‌اتمام رسانده‌اند؛ کاوشگری که آن‌ها امیدوارند روزی به قمر اروپا (Europa)، یکی از اقمار سیاره مشتری، سفر کند. از آنجایی که این قمر دارای اقیانوس‌هایی یخ‌زده است، محققان قصد دارند توسط کاوشگر جدید خود که بویانت (Buoyant) نام دارد به اکتشاف زیر سطح یخ‌های آن بپردازند. این کاوشگر به‌طور خاص برای انجام اکتشافات زیر سطح یخی قطب جنوب قمر اروپا توسعه یافته که با بهره‌گیری از ارتباطات ماهواره‌ای و از راه دور هدایت می‌شود.

انجام آزمایش‌های یادشده روی زمین یک هدف طولانی‌مدت را دنبال می‌کند و آن جستجوی شواهدی از حیات احتمالی زیر پوسته یخ‌زده ضخیمی است که سطح این قمر را پوشانده است؛ پوسته یخی که زیر آن سه برابر میزان آبی را که در تمام اقیانوس‌های زمین وجود دارد، می‌توان یافت. گفتنی است اروپا که ۶۲۸ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد از نظر دانشمندان جزو بهترین گزینه‌ها برای سکونت فرازمینی به‌شمار می‌رود.

 

قمر اروپا

بویانت قرار است توسط فضاپیمایی موسوم به اروپا کلیپر (Europa Clipper) به قمر مشتری برود. اروپا کلیپر مأموریتی است که ناسا برای کاوش قمر مذکور طراحی کرده و مطابق برنامه‌ریزی‌ها قرار است سال ۲۰۲۵ به فضا پرتاب شود. وقتی این فضاپیما به مشتری برسد بارها و از زوایای مختلف از سطح قمر یادشده تصویربرداری می‌کند تا نقشه کاملی از آن تهیه نماید. 

بویانت نوعی وسیله بسیار ساده برای انجام کاوش‌های فضایی محسوب می‌شود. این کاوشگر دارای دو چرخ است که هر کدام به‌اندازه یک پیتزای بزرگ هستند. بویانت در آب شناور می‌شود و حین حرکت، حسگرهای آن به جمع‌آوری داده می‌پردازند. طی آزمایش‌های زمینی در منطقه‌ای در جنوبگان استرالیا، این کاوشگر موفق شد سه بار و هر بار برای مدت سه ساعت زیر سطح آب یخ‌زده فعالیت کند.

چهارمین تست که البته حساس‌ترین آن‌ها هم بود مدت ۴۲ ساعت و ۳۰ دقیقه به‌طول انجامید؛ آزمایشی که طی آن اندی کلش (Andy Klesh)، مهندس ارشد این پروژه، با استفاده از لپ تاپ به هدایت بویانت پرداخت. این کاوشگر توانست با استفاده از یک دوربین اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده و به لپ تاپ منتقل کند.

در ویدئوی زیر می‌توانید نحوه عملکرد نمونه اولیه کاوشگر بویانت در این آزمایش‌ها را مشاهده نمایید.

منبع nytimes
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15105
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها