فضانوردان ناسا پس از ۹ سال از خاک آمریکا به فضا اعزام می‌شوند

0 623

با اعلام آژانس فضایی آمریکا تاریخ اعزام فضانوردان به فضا از خاک این کشور که پس از حدود ۹ سال صورت می‌گیرد، مشخص شد. بر همین اساس قرار است باب بنکن (Bob Behnken) و داگ هارلی (Doug Hurley)، فضانوردان ناسا، طی مأموریتی تحت عنوان دمو-۲ (Demo-۲) در ۲۷مه (۷خرداد) سال جاری میلادی به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام شوند. این مأموریت توسط کپسول کرو دراگون (Crew Dragon) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) انجام خواهد شد.

کرو دراگون قرار است سوار بر حامل فضایی فالکون ۹ (Falcon 9)، که آن هم توسط اسپیس‌ایکس توسعه یافته، از پایگاه فضایی کندی (Kennedy Space Center) در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شود. ناسا مدت زمان مشخصی را برای مأموریت این دو فضانورد در فضا مشخص نکرده اما گفته می‌شود زمان آن طولانی خواهد بود. در صورت موفقیت این مأموریت، نیاز آمریکا به روسیه برای اعزام فضانوردان به فضا برای همیشه رفع می‌شود.

پاول مارتین (Paul Martin)، بازرس ارشد ناسا، در گزارش خود که اواخر سال گذشته میلادی منتشر شد، اعلام کرد آمریکا تا ژوئيه۲۰۱۹ برای اعزام ۷۰ سرنشین از خاک روسیه به ایستگاه فضایی بین‌المللی نزدیک به ۴ میلیارد دلار هزینه کرده است. طبق قرارداد با آژانس فضایی روسیه (Roscosmos) در سال ۲۰۱۵، ناسا از آن سال تاکنون تقریباً ۸۲ میلیون دلار برای هر صندلی در سفینه سایوز به روسیه پرداخت نموده است.

ناسا پیش‌تر از شرکت‌های خصوصی درخواست کرده بود فضاپیمایی را برای حمل انسان و جایگزینی برنامه شاتل فضایی (Space Shuttle) که در سال ۲۰۱۱ به کار خود پایان داد، طراحی کنند. اسپیس‌ایکس با در نظر داشتن همین امر بودجه‌ای معادل ۲.۶ میلیارد دلار را به ساخت کپسول کرو دراگون اختصاص داد و بوئینگ (Boeing) نیز برای این منظور ۴.۲ میلیارد دلار از دولت آمریکا دریافت کرد.

این دو شرکت در ابتدا پیش‌بینی کردند که فضاپیماهای‌ آن‌ها تا سال ۲۰۱۷ آماده استفاده خواهند بود، اما توسعه هر دو فضاپیما بیش از زمان پیش‌بینی شده به طول انجامید. شایان ذکر است آمریکا تاکنون برای اعزام فضانوردان خود به فضا از کپسول روسی سایوز (Soyuz) استفاده می‌کرد و فضانوردان این کشور از پایگاه‌های فضایی روسیه به فضا اعزام می‌شدند.

کپسول دراگون در مارس۲۰۱۹ طی مأموریتی آزمایشی و بدون سرنشین موسوم به دمو-۱ به ایستگاه فضایی فرستاده شده بود. دراگون یک کپسول با قابلیت استفاده مجدد است که با وزنی بیش از ۹۵۰۰ کیلوگرم قابلیت حمل تا ۷ فضانورد را به فضا دارد. این کپسول با ارتفاع ۸.۱ متر و قطر ۴ متر قادر است برای مدت ۲۱۰ روز به ایستگاه فضایی متصل باشد. گفتنی است آژانس فضایی آمریکا برای مأموریت‌های خود می‌تواند برای اعزام حداکثر ۴ فضانورد به فضا از این کپسول استفاده کند.

 

wikipedia ، espash ، espash ، space

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15093
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها