دنباله‌دار اطلس تکه‌ تکه شد

در شرایطی که در سه ماه گذشته بسیاری از اخترشناسان امیدوار بودند دنباله‌دار اطلس (ATLAS) با نام رسمی C/2019 Y4 در جریان حرکت در مدار و نزدیک شدن به خورشید در نقطه حضیض مداری‌اش تا ۱۱خرداد۹۹ پس از سال‌ها نمایی خیره‌کننده از شکوه یک دنباله‌دار را در آسمان شب به‌نمایش بگذارد، حالا به‌نظر می‌رسد همه آن رؤیاها بر باد رفته است. تازه‌ترین تصاویر ثبت‌شده از این دنباله‌دار حاکی از تکه تکه شدن هسته آن است. جیانلوکا ماسی (Gianluca Masi)، اخترفیزیکدان و مدیر پروژه تلسکوپ مجازی در ایتالیا، در تصاویری که ثبت کرده، هسته دنباله‌دار را تجزیه‌شده می‌بیند. او دراین‌باره تصریح می‌کند: «دست‌کم سه تا چهار قطعه اصلی در هسته دنباله‌دار به‌صورت جدا از هم دیده می‌شود.»

دنباله‌دار اطلس را یک سامانه رباتیک نجومی مستقر در ایالت هاوایی آمریکا در ۷دی۹۸ کشف کرد. این سامانه با نام کامل Asteroid Terrestrial-impact Last Alert System به‌اختصار ATLAS وظیفه نقشه‌برداری از آسمان برای ردیابی و اعلام هشدارهای فوری نسبت به احتمال برخورد سیارک‌های کوچک و اجرام نزدیک زمین (NEO) با سیاره ما را دارد. روند پرنورشدن این دنباله‌دار در زمستان گذشته امیدها را برای اینکه پس از مدت‌ها دنباله‌دار شکوهمندی در آسمان شب پدیدار شود، بسیار بالا برده بود. اما این روند افزایشی از ۲۷اسفند۹۸ تا حدودی کند شد و حالا به‌روشنی معلوم شده علت آن فروپاشی این دنباله‌دار بوده است.

روشنایی اطلس در بهترین شرایط تا قدر ۷ افزایش یافته بود. در هر حال دیگر کار منجمان آماتور با اطلس تمام شده و از حالا باید به فکر رصد دنباله‌دار بعدی باشیم که دیر یا زود ظاهر می‌شود و شب‌های پرشکوه رصدگران دنباله‌دارها را زنده می‌کند.

منبع instagram