تنها ماهواره مخابراتی ونزوئلا از کار افتاد

0 603

اولین و تنها ماهواره مخابراتی ونزوئلا که متعلق به دولت این کشور است اخیراً به‌دلیل انجام مانورهایی در مدار اشتباه قرار گرفته و در نتیجه از ادامه خدمات‌رسانی باز ماند. این ماهواره به‌نام ونست-۱ (VeneSat-1) در تاریخ ۱۳مارس به‌اشتباه در مدار بیضی یا بیضوی (Elliptic orbit) قرار گرفت و بنابر مشاهدات تلسکوپی دو شرکت آمریکایی، برای ۱۰ روز در این مدار گرفتار بود که در نهایت در ۲۵مارس مأموریت آن رسماً پایان یافته تلقی گردید.

ونست-۱ (VeneSat-1) که با هزینه‌ای معادل ۲۴۱ میلیون دلار توسط شرکت چینی گِرِیت وال (CGWIC) از زیرمجموعه‌های شرکت علوم و فناوری‌های هوافضای چین (China Aerospace Science and Technology Corporation) توسعه یافته، در اکتبر۲۰۰۸ توسط ماهواره‌بر لانگ مارچ-۳بی (Long March-3B) به فضا پرتاب شد و در ارتفاع حدوداً ۳۶۰۰۰ کیلومتری از سطح زمین در مدار ژئو قرار گرفت. 

این ماهواره با وزن ۵۰۴۹ کیلوگرم از باس ماهواره‌ای DFH-4 بهره می‌برد و قرار بود مطابق عمر طراحی‌اش ۱۵ سال به خدمات‌رسانی بپردازد؛ امری که البته تحقق نیافت و ونست-۱ سرانجام پس از حدوداً ۱۱ سال بازنشسته شد. گفتنی است این ماهواره از ۱۴ ترانسپاندر باند C، تعداد ۱۲ ترانسپاندر باند Ku و همچنین ۲ ترانسپاندر باند Ka بهره می‌برد.

پس از اینکه ماهواره‌ها به هر دلیلی از رده خارج می‌شوند، اپراتورها معمولاً آن‌ها را به مدارهایی که حدوداً ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر بالاتر از مدار ژئو قرار دارند، منتقل می‌کنند که به‌اصطلاح به آن‌ها مدارهای قبرستان گفته می‌شود؛ جایی که این ماهواره‌ها برای هزاران سال به دور زمین می‌چرخند بدون اینکه برای ماهواره‌های فعال خطری ایجاد کنند. در مورد این ماهواره ونزوئلایی زمانی که برای جابجایی آن به چنین مداری اقدام شد، ارتباط با ماهواره قطع گردید و تلاش اپراتور برای انجام این امر ناکام ماند.

با از دست دادن این ماهواره، ونزوئلا اکنون دارای یک ماهواره به‌نام VRSS-2 است که پس از VRSS-1 و در سال ۲۰۱۷ به فضا پرتاب شد. این دو ماهواره از نوع سنجشی بوده و همانند ونست-۱ توسط شرکت گِرِیت وال توسعه یافته‌اند. VRSS-1 با وزنی معادل ۸۸۰ کیلوگرم در سال ۲۰۱۲ به فضا فرستاده شد و دارای عمر طراحی ۵ سال بود. VRSS-2 نیز با وزنی در حدود ۱۰۰۰ کیلوگرم اکنون در ارتفاع بیش از ۶۰۰ کیلومتری از سطح زمین در مدار لئو در حال خدمات‌رسانی است. 

هدف از ارسال این ماهواره‌ها انجام مشاهدات برای ونزوئلا و به‌طور خاص حفاظت از محیط زیست، نظارت بر بلایای طبیعی، برآورد برداشت محصولات کشاورزی و انجام برنامه‌ریزی‌ها برای محیط‌های شهری عنوان شده است. گفتنی است برای توسعه VRSS-2 مبلغی معادل ۱۷۰ میلیون دلار هزینه شده که نسبت به ماهواره VRSS-1 با هزینه توسعه تقریباً ۶۸ میلیون دلاری، بیش از دو برابر برای دولت ونزوئلا هزینه دربرداشته است.

 

space.skyrocket ، wikipedia ، wikipedia ، spacenews

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15073
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها