دقیق‌ترین تصاویر از خورشید توسط تلسکوپ ناسا به‌ثبت رسید

محققان دقیق‌ترین تصاویری را که تاکنون از خورشید به‌ثبت رسیده، تهیه کرده‌اند؛ تصاویری که نشان می‌دهد در اتمسفر خورشید جریان‌های گازی با دمای ۱.۸ میلیون درجه فارنهایت وجود دارد. این عکس‌ها حاکی از آن است که اتمسفر این ستاره پیچیده‌تر از تصور پیشین محققان است. تصاویر مذکور توسط تلسکوپ فضایی Hi-C ناسا ثبت شده و محققان دانشگاه سنترال لانکاشایر (University of Central Lancashire) و مرکز پروازهای فضایی مارشال (Marshall Space Flight Center) ناسا روی آن‌ها مطالعاتی انجام داده‌اند.

این تصاویر بیانگر آن است که بخش‌هایی از اتمسفر خورشید که تصور می‌شد تاریک یا خالی هستند، در حقیقت مملو از جریان گازهای الکتریکی با عرض ۳۱۱ مایل هستند و عرض آن‌ها از فاصله بین لندن و بلفاست (پایتخت ایرلند شمالی) نیز بیشتر است.

تلسکوپ Hi-C سرواژه High Resolution Coronal Imager می‌تواند ساختارهایی بسیار کوچک در اتمسفر خورشید را که ۰.۰۱ درصد حجم کل این ستاره باشند، رصد کند و به‌همین دلیل توانسته جریان‌های مغناطیسی ظریف در نقاط تاریک اتمسفر خورشید را بیابد. بر اساس اظهارات محققان این جریان‌ها از پلاسمایی داغ تشکیل شده‌اند. هنوز مشخص نیست چه چیز این جریان‌های گازی داغ را به وجود می‌آورد و به‌همین خاطر اکنون محققان در حال بررسی این موضوع هستند.

گفتنی است تلسکوپ Hi-C توسط یک فضاپیما به فضا ارسال می‌شود، ۵ دقیقه بعد به زمین بازمی‌گردد و قبل از بازگشت، در هر ثانیه تصویری از خورشید ثبت می‌کند.