استفاده چین از چتر نجات برای هدایت زباله‌های ناشی از مأموریت‌های پرتاب

0 417

بنابر اعلام آکادمی فناوری حامل فضایی چین (CALT) اخیراً چترهای نجات پیشرفته‌ای برای هدایت زباله‌های ناشی از پرتاب حامل‌های فضایی با هدف فراهم کردن شرایطی ایمن‌تر در مأموریت‌های پرتاب مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. این آزمایش در پرتاب حامل فضایی لانگ‌‌مارچ-۳بی (Long March-3B) برای ارسال یک ماهواره از سامانه‌ ماهواره‌ای موقعیت‌یابی بیدو (BeiDou) در تاریخ ۹مارس سال جاری میلادی انجام گرفت و طی آن یکی از بوسترهای این حامل فضایی به چترهای نجات و ابزار هدایت‌گر مجهز شده بود. 

پس از جدا شدن این بوستر از لانگ‌مارچ، چترهای نجات به‌صورت متوالی و برای کنترل وضعیت و جهت حرکت بوستر باز شدند و داده‌های مربوط به مسیر پایین آمدن بوستر و منطقه فرود به ایستگاه کنترل زمینی در شهر شیچانگ (Xichang) ارسال شد. گفته می‌شود یافتن بوستر با استفاده از این فناوری جدید تنها ۲۵ دقیقه زمان برد؛ در‌حالی‌که چنین امری پیش از این ساعت‌ها یا روزها به‌طول می‌انجامید.

به‌گفته ژانگ‌ پوژو (Zhang Puzhuo)، یکی از طراحان سامانه چتر نجات یادشده، توسعه این فناوری جدید بیش از ۱۰ سال زمان برده است. وی همچنین دلیل انتخاب لانگ‌مارچ-۳بی برای این مأموریت را رایج‌‌تر بودن این حامل فضایی نسبت به سایر حامل‌ها در چین عنوان کرد. پوژو در رابطه با این فناوری اظهار می‌کند: «یکی از قسمت‌های سخت در این فناوری به چگونگی باز شدن چترهای نجات مربوط می‌شود، چراکه این بوسترها با وزنی در حدود ۴ تن، هنگام جدا شدن از حامل فضایی دارای سرعتی بیشتر از ۲ کیلومتر بر ثانیه هستند.» بنابر اظهارات طراحان این فناوری، قرار است در آینده آزمایش‌های بیشتری برای بهبود عملکرد آن انجام گیرد.

گفتنی است چین طی سال‌های اخیر بیش از ۳۰ پرتاب را در هر سال به‌انجام رسانده و تعداد بالای مأموریت‌های پرتاب و ایجاد مشکلات فراوان برای ساکنان مناطق مسکونی در محدوده‌های سقوط زباله‌های ناشی از انجام این مأموریت‌ها، نگرانی‌های زیادی را به‌دنبال داشته است؛ نگرانی‌هایی که چین با کاهش خطرات ناشی از سقوط چنین زباله‌هایی در صدد رفع آن‌ها است.

منبع http://www.spacedaily.com
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15042
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها