بوئینگ قصد دارد بار دیگر استارلاینر را به فضا بفرستد

0 318

شرکت بوئینگ (Boeing) قصد دارد پس از اولین پرواز ناموفق کپسول فضایی استارلاینر سی‌اس‌تی-۱۰۰ (CST-100 Starliner) بار دیگر طی مأموریتی آزمایشی آن را به فضا پرتاب کند. بوئینگ البته زمان دقیقی برای انجام دومین پرواز آزمایشی کپسول خود و تأثیر این پرتاب در زمان‌بندی اولین پرواز سرنشین‌دار استارلاینر اعلام نکرده است.

این کپسول فضایی که در دسامبر۲۰۱۹ برای نخستین بار به فضا پرتاب شد، به‌دلیل یک مشکل غیرمعمول به ایستگاه فضایی بین‌المللی نرسید. فضاپیمای بوئینگ توسط حامل فضایی اطلس ۵ (Atlas V) از پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral Air Force Station) پرتاب شد؛ اما حدود ۱ ساعت بعد، تیم انجام مأموریت اعلام کرد که یک مشکل فنی در این کپسول ایجاد شده و این فضاپیما در مداری غیر از مدار پیش‌بینی شده قرار گرفت. 

در این مأموریت چهار مانور مداری برای استارلاینر برنامه‌ریزی شده بود و قرار بود تراسترهای کنترل موقعیت این فضاپیما ۳۱ دقیقه بعد از آغاز پرواز به‌منظور قرار دادن آن در مدار اولیه روشن شوند؛ مواردی که البته مطابق برنامه پیش نرفتند. گفتنی است در پرواز مذکور هیچ خدمه‌ای درون استارلاینر حضور نداشت و به‌جای آن، آدمکی فضایی به‌نام روزی (Rosie) در کپسول بود تا داده‌های لازم را برای وضعیتی گردآوری نماید که فضانوردان در معرض آن قرار خواهند گرفت.

ناسا پیش‌تر از شرکت‌های خصوصی درخواست کرده بود فضاپیمایی را برای حمل انسان و جایگزینی برنامه شاتل فضایی (Space Shuttle) که در سال ۲۰۱۱ به کار خود پایان داد، طراحی کنند. شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) با در نظر داشتن همین امر بودجه‌ای ۲.۶ میلیارد دلاری را به ساخت کپسول کرو دراگون (Crew Dragon) اختصاص داد و بوئینگ نیز ۴.۲ میلیارد دلار را برای ساخت کپسول استارلاینر از دولت آمریکا دریافت نمود. این دو شرکت در ابتدا پیش‌بینی کردند که فضاپیماهای‌ آن‌ها تا سال ۲۰۱۷ آماده استفاده خواهند بود اما توسعه هر دو فضاپیما تاکنون بیش از زمان پیش‌بینی شده به‌طول انجامیده است.

 

espash ، newatlas

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15040
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها