معرفی ۱۱ سیارکی که در سال ۱۳۹۹ به زمین نزدیک خواهند شد

0 845

مریم فخیمی: میلیون‌ها سیارک در منظومه شمسی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها میان مدار مریخ و مدار مشتری قرار گرفته‌اند و گرد خورشید می‌چرخند. اما دسته‌ای از این سیارک‌ها مدارهایی دارند که به زمین نزدیک بوده و مدار زمین به دور خورشید را قطع می‌کنند. این سیارک‌ها در گروه آپولو (Apollo) طبقه‌بندی می‌شوند. بیشتر این سیارک‌ها خطری برای زمین ندارند اما توسط سازمان‌های فضایی رصد شده و مورد بررسی قرار می‌گیرند. بنابر اعلام ناسا هیچ انسانی در هزار سال گذشته توسط شهاب‌سنگ یا تأثیر برخورد ناشی از آن‌ها کشته نشده است.


البته در صبح ۱۵فوریه۲۰۱۳ (۲۷بهمن۱۳۹۲) شهاب‌سنگ بزرگی با حداقل سرعت ۵۴٬۰۰۰ کیلومتر بر ساعت، تقریباً معادل با ۴۴ برابر سرعت صوت، از فراز منطقه اورال جنوبی (South Ural) روسیه عبور کرد و در بالای شهر چلیابینسک (Chelyabinsk) متلاشی شد. اگرچه این انفجار آسیب چندانی در پی نداشت، نیروی عظیم ناشی از آن، پخش قطعات این شهاب‌سنگ در اطراف و شکستن شیشه‌های ساختمان‌ها منجر به مجروح شدن تعداد زیادی از مردم شد. 


در این مطلب ۱۰ سیارک نسبتاً بزرگی که در سال ۱۳۹۹ به زمین نزدیک خواهند شد، معرفی می‌شود. ناسا این سیارک‌ها را در گروه اجرام بالقوه خطرناک طبقه‌بندی کرده است. در پایان نیز به معرفی سیارکی بسیار کوچک می‌پردازیم که اخیراً از فاصله بسیاری نزدیکی از زمین عبور کرده است.

سیارک  1998OR2

نخستین سیارکی که در روزهای آتی به نزدیکی زمین خواهد رسید 52768 1998OR2 نامگذاری شده است. این سیارک در ۲۹آوریل۲۰۲۰ (۱۰اردیبهشت) از فاصله ۶.۳ میلیون کیلومتری زمین گذر خواهد کرد. جرم مذکور که دارای ۲.۱ کیلومتر قطر است، با قدر ۱۱.۱ خواهد درخشید. سیارک 1998OR2 هر ۱۳۴۰ روز یک‌بار به دور خورشید می‌چرخد. این سیارک در ۲۴سپتامبر۱۹۹۸ توسط محققان رصدخانه هالی‌کالا (Haleakalā) در ایالت هاوایی آمریکا کشف شد. 

سیارک  2009XO


سیارک 2009XO در ۷مه۲۰۲۰ (۱۸اردیبهشت) از فاصله ۳.۴ میلیون کیلومتری زمین گذر خواهد کرد. این جرم که دارای ۲۸۰ متر قطر است، با قدر ۱۴.۳ خواهد درخشید و هر ۹۲۶ روز یک‌بار به دور خورشید می‌چرخد. این سیارک ۲سپتامبر۲۰۰۹ توسط محققان رصدخانه لاساگرا (LSSS) در اسپانیا کشف شد.

سیارک  2008TZ3

سیارک 2008TZ3 در ۱۰مه۲۰۲۰ (۲۱اردیبهشت) از فاصله ۲.۸ میلیون کیلومتری زمین عبور می‌کند. این جرم دارای قطری معادل ۲۸۰ متر بوده و با قدر ۱۳.۹ خواهد درخشید. سیارک کوچک مذکور از نظر اندازه تقریباً قابل مقایسه با یک زمین فوتبال است و هر ۷۳۳ روز یک‌بار به‌ گرد خورشید می‌چرخد. این سیارک ۶اکتبر۲۰۰۸ توسط محققان رصدخانه لمون (Lemmon) در ایالت آریزونای آمریکا کشف شد.

سیارک  1997BQ


سیارک 1997BQ در ۲۱مه۲۰۲۰ (۱خرداد) از فاصله ۶.۱ میلیون کیلومتری زمین گذر خواهد کرد. این جرم که دارای ۸۰۰ متر قطر است، با قدر ۱۵.۶ خواهد درخشید. بررسی طیفی این سیارک نشان می‌دهد که احتمالاً دارای منیزیم سیلیکات و آهن‌سیلیکات است. 1997BQ هر ۸۴۴ روز یک‌بار به دور خورشید می‌چرخد. این سیارک در ۶ژانویه۱۹۹۷ توسط محققان رصدخانه لمون کشف شد.

سیارک  2002NN4

سیارک  2008TZ3 در ۶ژوئن۲۰۲۰ (۱۷خرداد) از فاصله ۵.۱ میلیون کیلومتری زمین گذر خواهد کرد. جرم مذکور که دارای ۳۰۰ متر قطر است، با قدر ۱۵.۲ خواهد درخشید. این سیارک کوچک از نظر اندازه تقریباً اندازه یک زمین فوتبال بوده و هر ۳۰۰ روز یک‌بار به گرد خورشید می‌چرخد. 2002NN4 در ۹جولای۲۰۰۲ توسط محققان رصدخانه لینکلن در نیومکزیکو کشف شد.


سیارک  2016JT38


سیارک 2016JT38 در ۱۶ژوئن۲۰۲۰ (۲۷خرداد) از فاصله ۴.۱ میلیون کیلومتری زمین گذر خواهد کرد. این جرم که دارای ۳۰۰ متر قطر است، با قدر ۱۶.۵ خواهد درخشید. این سیارک کوچک هر ۱۴۴۷ روز یکبار به گرد خورشید می‌چرخد. 2016JT38 در ۴مه۲۰۱۶ توسط محققان رصدخانه سرو تولولو (Cerro Tololo) در شیلی کشف شد.


سیارک  2000WO107

سیارک 2000WO107 در ۲۹نوامبر۲۰۲۰ (۹آذر) از فاصله ۴.۳ میلیون کیلومتری زمین گذر خواهد کرد. این جرم که دارای ۵۱۰ متر قطر است، با قدر ۱۳.۳ خواهد درخشید. بررسی طیفی این سیارک نشان می‌دهد که احتمالاً دارای نیکل، آهن و کبالت است. این جرم هر ۳۱۸ روز یک‌بار به دور خورشید می‌چرخد. سیارک مذکور ۲۹نوامبر۲۰۰۰ توسط محققان رصدخانه لینکلن (Lincoln) در ایالت نیومکزیکوی آمریکا کشف شد.


سیارک  2008AF4


سیارک 2008AF4 در تاریخ ۶ژانویه۲۰۲۱ (۱۶دی) از فاصله ۳.۷ میلیون کیلومتری زمین گذرخواهد کرد. این جرم که دارای ۴۰۰ متر قطر است، با قدر ۱۵.۱ خواهد درخشید. سیارک کوچک مذکور هر ۵۹۴ روز یک‌بار به گرد خورشید می‌چرخد. این سیارک در ۱۰ژانویه۲۰۰۸ توسط محققان رصدخانه لینکلن کشف شد.


سیارک  2015NU13


سیارک 2015NU13 در ۹ژانویه۲۰۲۱ (۱۹دی) از فاصله ۵.۷ میلیون کیلومتری زمین گذر خواهد کرد. این جرم که دارای ۵۰۰ متر قطر است، با قدر ۱۵.۱ خواهد درخشید. 2015NU13 هر ۹۰۴ روز یک‌بار به گرد خورشید می‌چرخد. این سیارک در ۱۲ژوئیه۲۰۱۵ توسط محققان رصدخانه هالی‌کالا کشف شد.


سیارک  2001FO32


سیارک 2001FO32 در تاریخ ۲۱مارس۲۰۲۱ (۱فروردین۱۴۰۰) از فاصله ۲ میلیون کیلومتری زمین عبور می‌کند. این جرم که دارای ۱۱۰۰ متر قطر است، با قدر ۱۱.۴ خواهد درخشید. این سیارک هر ۸۱۰ روز یک‌بار به گرد خورشید می‌چرخد. سیارک مذکور در ۲۳مارس۲۰۰۱ توسط محققان رصدخانه لینکلن کشف شد.

سیارک 2020GF1؛ مهمانی خرد در فاصله‌ای بسیار نزدیک

این سیارک بسیار کوچک در ۸آوریل۲۰۲۰ (۲۰فروردین) از فاصله ۵۶۲۸۳۲ کیلومتری زمین گذر می‌کند. این در حالی است که ماه در این روز به فاصله ۳۵۷۲۲۰ کیلومتری زمین می‌رسد. سیارک مذکور با قطر ۲۰ متر هر ۴۲۸ روز یک‌بار به دور خورشید گردش می‌کند. این جرم کوچک در ۳آوریل۲۰۲۰ توسط رصدگران رصدخانه آسمان کاتالینا (Catalina Sky Survey) در آمریکا کشف شد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15028
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد حسین  فاخری وایقان
محمد حسین فاخری وایقان
4 سال قبل

اینها از کنار زمین عبور خواهند کرد و به زمین نمی خورند.