چه ارتباطی میان ویروس کرونا و حوزه فضا می‌توان یافت؟

0 366

اخیراً و به‌دنبال شیوع ویروس کرونای جدید بر همه ما روشن شده است که برای مدتی طولانی با دوره‌ای سخت و مشکلات مختلفی مواجه خواهیم بود. اما از همین دوران سخت و مشکلات ایجادشده می‌توان فرصت‌هایی برای یادگیری بیشتر فراهم کرد. در همین راستا مقایسه ویروس کرونا و فضا موضوعی است که پرداختن به آن می‌تواند آموزنده و در عین حال جالب‌توجه باشد؛ چراکه این ویروس برخی مسائل کلی را که هنگام مواجهه با ناشناخته‌های این جهان اتفاق می‌افتد نشان می‌دهد و تصویری را در مقابل ما ترسیم می‌کند که می‌توان از آن مطالبی جدید آموخت.

برای این منظور کرونا را در کنار تغییرات آب و هوایی و اقلیمی قرار می‌دهیم و به‌عنوان اولین گام، اکتشاف و شناسایی را بررسی می‌کنیم. در مورد تغییرات آب و هوایی، کشف مهم به سیاره زهره مربوط می‌شود که با انجام اکتشافات فضایی به‌دست آمد. این سیاره دارای اثر گلخانه‌ای بسیار قوی‌تری نسبت به زمین است؛ بنابراین، درک و شناخت این موضوع مبتنی بر کشف وضعیتی ناشناخته بود و پس از آن عوامل اصلی تأثیرگذار شناسایی شدند. همین موضوع در مورد ویروس کرونا نیز صادق است؛ زمانی که اولین علائم در افراد ظاهر می‌شد، هیچکس دلیل و منشأ آن‌ها را نمی‌دانست. اما از طریق کشف و شناسایی، علت اصلی بیماری تشخیص داده شد.

گام دوم نظارت است؛ برای هر دو موضوع ویروس کرونا و تغییرات آب و هوا به‌طور یکسان، مشاهده روند توسعه آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. گام سوم افزایش آگاهی‌ها است؛ برای اینکه بتوانیم با تهدیدات این بیماری و همچنین تغییر اوضاع مقابله کنیم، باید با اطلاع‌رسانی به مردم، آگاهی آن‌ها را نسبت به این موضوع افزایش دهیم. جالب اینجاست که وقتی صحبت از هر دوی این پدیده‌ها می‌شود، تعداد زیادی از مردم آن را چیزی جز یک شوخی یا اطلاعاتی غیرواقعی نمی‌پندارند. البته باید اعتراف کرد اقدامات جهت مقابله با ویروس کرونا و تغییرات آب و هوایی ماهیتی کاملاً متفاوت دارند، اما آنچه این دو را شبیه به یکدیگر می‌کند این است که در هر دو مورد برای حصول موفقیت می‌بایست طرح‌ها و راه‌حلهای جهانی و یکپارچه در تمام کشورها انتخاب و پیاده‌سازی شود. 

از طرفی باید این را نیز در نظر داشت که عرصه فضا و استفاده از تجارب به‌دست آمده از آن می‌تواند موجب کاهش برخی از اثرات ویروس کرونا شود. دلیل این امر نیز به‌طور خاص اطلاعات موجود در حوزه فضا در مورد سازماندهی قرنطینه و یا تجربه استفاده از لباس‌های محافظ در اتاقک‌های فضاپیماها و سایر وسایل نقلیه فضایی است؛ اطلاعاتی که می‌توان از آن‌ها در جهت مقابله هرچه بهتر با ویروس کرونا بهره گرفت.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15020
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها