تصویب قوانین جدید در ارمنستان به‌منظور تسهیل توسعه صنعت فضایی این کشور

0 610

ارمن سارگسیان (Armen Sarkissian)، رئیس‌جمهور ارمنستان، با امضای مجموعه قوانین جدید مرتبط با فعالیت‌های فضایی که اصلاح و تکمیل قوانین و مقررات پیشین را به‌دنبال دارد، راه را برای گسترش فعالیت‌های دولتی و تجاری فضایی در این کشور بازتر کرد. این اقدام با هدف ایجاد تغییراتی در قوانین مالیاتی، صدور مجوز، مسائل پیرامون تخلفات اداری و همچنین ساختار و فعالیت‌های دولتی به‌منظور تسهیل فعالیت‌های فضایی در ارمنستان صورت می‌گیرد.

قوانین و مقررات جدید شرایط را برای ایجاد بستری در دولت جهت نظارت بر فعالیت‌های فضایی ارمنستان و هماهنگی میان این فعالیت‌ها، توسعه فناوری‌های فضایی، انجام پژوهش‌ها در مورد کاربردهای فناوری‌های فضایی و همچنین جمع‌آوری و استفاده از داده‌های تصویری ماهواره‌ای و سایر داده‌های فضایی فراهم می‌آورد.

ارمنستان پیش‌تر علاقه خود را به توسعه ماهواره‌های مخابراتی و سنجش از دور نشان داده و در این راستا فعالیت‌هایی نیز داشته است. در سال ۲۰۱۷ گفته شد که این کشور با همکاری هند در صدد ساخت یک ماهواره سنجش از دور است؛ تلاش‌هایی که البته تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده است. ارمنستان همچنین به‌عنوان یکی از اعضای اتحادیه اقتصادی اورسیا (EAEU) در اقدامات این سازمان برای توسعه یک منظومه ماهواره‌ای سنجشی چندملیتی دخیل بوده و در این راستا همکاری‌هایی را به‌انجام رسانده؛ اگرچه توسعه چنین منظومه ماهواره‌ای نیز زمان زیادی خواهد برد.

سارگسیان در آخرین اقدامات خود برای توسعه صنعت فضایی ارمنستان، اواخر ژانویه سال جاری میلادی طی یک سفر کاری به سوئیس با نمایندگانی از شرکت فرانسوی تالس (Thales Group) دیدار کرد و تمایل خود را به توسعه همکاری‌ها در زمینه‌ پروژه‌های ماهواره‌ای ابراز نمود. این جلسه، پس از دیدار نخست سارگسیان با گروه تالس در شهر ایروان در سپتامبر۲۰۱۹، دومین ملاقات رئیس‌جمهور ارمنستان با شرکت یادشده محسوب می‌شود.

گفتنی است در حال حاضر اغلب نیاز‌مندی‌های ماهواره‌ای ارمنستان از جمله نیازهای مرتبط با سنجش از دور و مخابراتی توسط روسیه تأمین می‌شود. به‌علاوه، این کشور از طریق سامانه‌های موقعیت‌یابی گلوناس (GLONASS) روسیه و بیدو (Beidou) چین، خدمات مکان‌یابی، ناوبری و زمان‌سنجی (PNT) مورد نیاز خود را دریافت می‌کند.

منبع spacewatch
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=15000
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها