دنباله‌دار بوریسوف در منظومه شمسی از بین می‌رود

مطابق اعلام اخترشناسان لهستانی از دانشگاه‌های یاگیلونیا (Jagiellonian University) و ورشو (University of Warsaw)، دنباله‌دار بوریسوف (Borisov) که دومین جرم میان‌ستاره‌ای کشف‌شد‌ه‌ای است که تاکنون به منظومه شمسی وارد شده، در حال مرگ می‌باشد. بررسی‌ها حاکی از آن است که این جرم از منظومه ما خارج نخواهد شد و در همین منظومه از بین می‌رود. براساس اظهارات این دانشمندان، دنباله‌دار بوریسوف در هنگام دور شدن از خورشید دو انفجار را پشت سر گذاشته و بخشی از مواد تشکیل‌دهنده خود را از دست داده است. این دانشمندان در بررسی‌های خود متوجه شده‌اند که بوریسوف در حال متلاشی شدن بوده و فرآیند تجزیه هسته‌ای در آن جریان دارد.

بوریسوف که خصوصیاتی مشابه بیشتر دنباله‌دارهای منظومه شمسی دارد، نخستین بار در تاریخ ۳۰اوت۲۰۱۹ توسط ستاره‌شناس اوکراینی به نام گینادی بوریسوف (Gennady Borisov) کشف شد و GB00234 نام گرفت. بعد از آنکه چندین رصدخانه دیگر در اقصی نقاط دنیا موفق به شناسایی این دنباله‌دار شدند، نام رسمی C/2019 Q4 یا بوریسوف (Borisov) برای آن انتخاب گردید. بوریسوف ۸دسامبر۲۰۱۹ (۱۷آذر۱۳۹۸) اولین عبور خود را از مقابل زمین انجام داد و ۲۸دسامبر۲۰۱۹ (۷دی۱۳۹۸) در نزدیک‌ترین فاصله خود از کره خاکی قرار گرفت.

این جرم میان‌ستاره‌ای بسیار شبیه به امواموا (Oumuamua) است که پیش از آن وارد منظومه شمسی شد، از کنار خورشید عبور کرد و سپس از منظومه خارج گردید. شایان ذکر است دنباله‌دار، یک گلوله برفی کیهانی است که از گازهای منجمد، سنگ و گرد و غبار ساخته‌ شده و ابعاد آن تقریباً به‌اندازه یک شهر کوچک می‌باشد. وقتی که دنباله‌دار به نزدیکی خورشید می‌رسد، یخ‌های موجود در هسته آن تبخیر می‌شود که تبدیل به ابر بزرگی پیرامون آن می‌گردد.

espash ، sciencealert