ساخت خانه روی کره ماه با استفاده از فضولات انسانی!

ناسا و دیگر آژانس‌های فضایی مدتی است که تمرکز ویژه‌ای را روی کره ماه قرار داده‌اند و البته قصد ندارند که صرفاً از این قمر بازدید نمایند؛ آن‌ها می‌خواهند که روی قمر زمین سکونت کنند. اما اگر قرار باشد که انسان روی سطح ماه زندگی کند به پناهگاه نیاز دارد و آن‌گونه که دانشمندان می‌گویند این سرپناه می‌تواند از ترکیب ادرار و مدفوع انسان با خاک ماه ساخته شود! در واقع استفاده از امکانات موجود در سطح ماه برای ساخت‌وساز روی آن به مراتب ارزان‌تر از انتقال مصالح ساختمانی به فضا خواهد بود.

در همین راستا یک تیم بین‌المللی از دانشمندان که با آژانس فضایی اروپا (ESA) همکاری دارد اخیراً عملیاتی بودن استفاده از اوره را بررسی کرده است؛ ماده‌ای که در ادرار وجود دارد و در ترکیب با مواد سطح ماه به‌ ساخت نوعی بتن منجر می‌شود. تیم محققان با کمک یک پرینتر سه‌بعدی استوانه‌هایی متشکل از ماده جایگزین پوشاننده سطح ماه و اوره ساختند که SINC خوانده می‌شود.

نتایج اولیه کار آن‌ها امیدبخش بود؛ اَشکال استوانه‌ای سه‌بعدی ترکیب اوره توانستند وزن‌های سنگین را تحمل کرده و حتی شکل خود را از دست ندهند. دانشمندان دمای این ماده را بعد از هشت چرخه انجماد (درست مانند سطح ماه) به ۸۰ درجه سانتیگراد رساندند و مقاومت آن را اندازه گرفتند. آن‌ها در پایان خواستار انجام پژوهش‌های بیشتر در رابطه با مقاومت این ماده در برابر شرایط سخت جوی در ماه شدند.

گفتنی است دانشمندان قبلاً کاربردهای دیگر پسماندهای فضانوردان را در پژوهش‌های مشابه بررسی کرده بودند. برای مثال محققان دانشگاه کلمسون (Clemson University) آمریکا استفاده از مخمر، ادرار و دی‌اکسیدکربن در بازدم فضانوردان را برای ساخت ابزار بررسی نمودند و پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا (University of Pennsylvania) روشی برای تبدیل میکروب‌ها و مدفوع به ماده خوراکی ابداع کردند.