۱۱ میلیون اسم، مریخ‌نورد استقامت را در سفر به سیاره سرخ همراهی می‌کنند

0 538

مریخ‌نورد استقامت ناسا (Perseverance) قرار است به‌زودی عازم مریخ شود؛ اما این کاوشگر در سفر فضایی خود تنها نخواهد بود و ۱۱ میلیون اسم را نیز همراه با خود به فضا می‌برد. ناسا اعلام کرد تعداد ۱۰۹۳۲۲۹۵ نام را روی این کاوشگر چسبانده و در نظر دارد آن را تا سه ماه دیگر به فضا بفرستد. این اسامی روی لوح‌های کوچک سیلیکونی حک شده‌اند و قرار است همگی روی صفحه‌ای آلومینیومی با پوشش محافظ چسبانده شوند تا مقاومتشان در برابر شرایط سخت آب و هوایی مریخ افزایش یابد.

اسامی حک‌شده روی این لوح‌ها نیز از طریق برنامه‌ای به نام «نام خود را به مریخ بفرستید» (Send Your Name to Mars) انتخاب شده‌اند؛ نوعی پویش جمعی که در آن از هواداران فضا دعوت شد نام خود را در سفری مهیج به مریخ بفرستند. همچنین به صفحه آلومینیومی که این لوح‌ها روی آن قرار داده شده‌اند، عنوان «اکتشافگران» (explorers) داده شده و قرار است روی بدنه استقامت چسبانده شود.

این لوح ها درست بالای تصویری از زمین، خورشید و مریخ قرار می‌گیرند که طبق بیانیه ناسا گرچه یادآور پیوند دو جهان از طریق کاوشگر استقامت است، نمادی برای بزرگداشت سوابق درخشان فضاپیماهای پایونیر (Pioneer) و وویجر ۱و۲ (2&1 Voyager) محسوب می‌شود.

نکته جالب دیگر در مورد این لوح‌ها اینکه خلاصه‌ای از مقاله‌های ارائه‌شده توسط ۱۵۵ دانش‌آموز فینالیست در رقابت انتخاب اسم برای کاوشگر استقامت نیز روی آن‌ها حک شده است. نام این ربات در ابتدا کاوشگر مارس ۲۰۲۰ (Mars 2020) بود که به پیشنهاد برنده رقابت نامگذاری به استقامت تغییر یافت.

تصویر دانش‌آموز برنده نامگذاری مریخ‌نورد استقامت

گرچه شیوع ویروس کرونای جدید در سراسر دنیا و از جمله آمریکا باعث شده که مأموریت‌های فضایی به‌کندی پیش بروند، اما خوشبختانه برنامه استقامت طبق جدول زمانی‌اش ادامه خواهد یافت. درهرحال اگر استقامت به موقع زمین را ترک کند تا اسفند امسال به مریخ می‌رسد و آنگاه قریب به یازده میلیون نفری که اسامی خود را به سیاره سرخ فرستاده‌اند، می‌توانند این دستاورد را جشن بگیرند.

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14986
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها