نقشه ماهواره‌ای وضعیت زمین‌لرزه شهرستان فاریاب استان کرمان در ۸فروردین۹۹

0 532

به‌گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشور وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در تاریخ ۸فروردین و در ساعت ۱۱:۱۰:۴۳، زمین‌لرزه‌ای به‌بزرگی ۵.۴ در مقیاس ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین شهرستان فاریاب در استان کرمان را لرزانده است. در همین راستا سازمان فضایی ایران نقشه‌ای را با استفاده از داده‌های ماهواره‌های سنجش از دور سنتینل-۲ (Sentinel-2) و همچنین پروژه اوپن‌استریت‌مپ (OpenStreetMap) تهیه کرده که بیانگر وضعیت کاربری‌های مهم موجود در منطقه و تأثیر آن‌ها از زلزله مذکور می‌باشد. مطابق با این نقشه تعداد ۸۱ نقطه سکونتگاهی با جمعیت بیش از ۵۶ هزار نفر و همچنین ۴۶۷ کیلومتر از راه‌های شهری و روستایی در منطقه حداکثر لرزش قرار داشتند.

سنتینل-۲ توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) و به‌عنوان بخشی از برنامه کوپرنیک (Copernicus) توسعه یافته و شامل دو ماهواره سنتینل-۲آ و سنتینل-۲بی می‌شود که به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ به فضا پرتاب شدند. هر کدام این ماهواره‌ها ۱۱۳۰ کیلوگرم وزن داشته و اکنون در مدار خورشید آهنگ و در ارتفاع حدود ۷۸۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفته‌اند. عمر طراحی این‌ ماهواره‌ها ۷.۲۵ سال است که در صورت سوخت‌رسانی به آن‌ها تا ۱۲ سال افزایش می‌یابد. همچنین قرار است ماهواره‌های سنتینل-۲سی و ۲دی نیز در آینده در مدار قرار گیرند. 

 مأموریت سنتینل-۲ دارای این قابلیت‌ها و توانایی‌ها است:

– تصویربرداری چندطیفی با ۱۳ باند در محدوده طیف مرئی، فروسرخ نزدیک و موج کوتاه فروسرخ از طیف الکترومغناطیسی

– پوشش جهانی منظم از سطح زمین از مدار ۵۶ درجه جنوبی تا ۸۴ درجه شمالی، آب‌های ساحلی و تمام دریای مدیترانه

– بازبینی یک منطقه در فاصله زمانی ۵ روزه با همان زاویه دید. نوار تصویربرداری سنتینل-۲ در ارتفاعات بلند و برخی مناطق هم‌پوشانی داشته و ممکن است در فاصله ۵ روزه دو بار یا بیشتر با زاویه دید متفاوت مورد تصویربرداری قرار گیرند.

– قدرت تفکیک ۱۰، ۲۰ و ۶۰ متر

– میدان دید ۲۹۰ کیلومتر

– داده‌های آزاد و رایگان

 

سازمان فضایی ایران ، ویکیپدیا ، space.skyrocket

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14981
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها