اعلام برنامه‌های راهبردی مصر در توسعه صنعت فضایی این کشور

0 493

خالد عبدالغفار (Khaled Abdel Ghaffar)، وزیر امور آموزش عالی و تحقیقات علمی مصر (Egypt’s Higher Education and Scientific Research)، اخیراً از احداث مرکزی برای مونتاژ و صنعتی‌سازی ماهواره در سال جاری میلادی و با همکاری چین خبر داد. عبدالغفار ضمن اشاره به همکاری‌های پیشین این کشور در حوزه علوم فضایی با کشورهایی از جمله فرانسه، قزاقستان، ایتالیا، چین و ایالات متحده، اعلام کرد مصر قصد دارد در آینده روند همکاری‌های فضایی با کشورهای مختلفی از جمله فرانسه را ادامه دهد.

محمد القوسی (Mohammed el-Qousy)، رئیس آژانس فضایی مصر (Egyptian Space Agency)، نیز از برنامه‌های آینده این سازمان برای دانشگاه‌های مصر و همچنین اجرای برنامه‌های آموزشی خبر داد. وی دراین‌رابطه گفت: «انتظار می‌رود طی دهه آینده برنامه‌ای در راستای تحقق اهداف بلندپروازانه مصر در زمینه فضا تهیه شود؛ برنامه‌ای که هدفش فراتر از مأموریت‌های پرتاب ماهواره‌ها خواهد بود.» القوسی افزود: «مصر قصد دارد با ارسال فضاپیماهای خود و همچنین انجام تحقیقاتی پیرامون پزشکی فضایی (Space medicine) و زباله‌های فضایی، به اکتشاف فضای بیرونی زمین بپردازد.» مدیرعامل آژانس فضایی مصر در سخنان خود به پشتیبانی سازمان متبوعش از تلاش دانشگاه‌های مصر برای تأسیس آزمایشگاه‌های علوم فضایی نیز اشاره کرد.

گفتنی است آژانس فضایی مصر در سال ۲۰۱۸ به‌منظور ایجاد هماهنگی میان ارگان‌های مختلف علمی در زمینه مطالعه فضای بیرونی زمین، فناوری‌های ماهواره‌ای، ارتقای علمی مصر و همچنین محافظت از امنیت ملی این کشور تأسیس شد. این آژانس در حقیقت زیرمجموعه سازمان ملی سنجش از دور و علوم فضایی مصر (National Authority for Remote Sensing and Space Sciences به‌اختصار NARSS) محسوب می‌شود. مصر سال گذشته میلادی تاسواره‌های آزمایش فناوری نارس ۱و۲ (2&1 NARSS) را به فضا پرتاب کرد؛ تاسواره‌هایی که ۱ کیلوگرم وزن دارند و توسط NARSS توسعه یافته‌اند.

همچنین در اواخر سال ۲۰۱۹ اولین ماهواره نظامی مخابراتی این کشور با نام طیبه-۱ (Tiba-1) توسط ماهواره‌بر آریان-۵ (Ariane-5) به فضا پرتاب شد. این ماهواره که با مقاصد نظامی در مدار ژئو قرار گرفت به سفارش ارتش مصر ساخته شده و توسط بسته ترانسپاندرهای KA-Band، ارتباطات باندپهن امنی را برای نیروهای نظامی مصر مهیا می‌کند. هزینه ساخت و پرتاب این ماهواره به‌نقل از برخی منابع حدود ۳۰۰ میلیون دلار بوده است. طیبه-۱ با ۵۶۴۰ کیلوگرم وزن تا ۱۵ سال به ارائه خدمات می‌پردازد. گفتنی است مصر به جز ماهواره طیبه-۱ دارای سه ماهواره سنجش از دور با نام‌های EgyptSat-1 و EgyptSat-2 و EgyptSat-A نیز هست.

 

espash ، spacewatch

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14978
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها