شرکت ژاپنی به دنبال درآمدزایی از حذف زباله‌های فضایی+فیلم

0 694

شرکت ژاپنی استرواسکیل (Astroscale) که در زمینه حذف زباله‌های فضایی فعالیت می‌کند، برنامه دارد با اعتباری معادل ۹ میلیون دلار و طی سه سال راه‌هایی برای ارائه خدمات حذف زباله‌های فضایی به اپراتورهای ماهواره‌ای، آژانس‌های فضایی کشورها و همچنین بازار صنعت بیمه ایجاد نماید. این شرکت در این راستا موفق به کسب مبلغی معادل ۴.۵ میلیون دلار تحت پروژه‌ای با عنوان «طرح نوآوری توکیو» (Innovation Tokyo Project) متعلق به بخش دولتی وابسته به شهر توکیو (Tokyo Metropolitan Government به‌اختصار TMG) به‌منظور ایجاد نقشه راهی برای تجاری‌سازی برنامه «حذف زباله‌های فضایی» (ADR) خود شده است.

استرواسکیل در حال حاضر در حال پیشبرد برنامه خلاقانه جدیدی موسوم به ELSA (سرواژه عبارت End-of-Life Services by Astroscale) می‌باشد که هدف از آن از بین بردن زباله‌های فضایی عنوان شده است. ابزار ELSA-d برای آزمایش فناوری‌های اصلی و ضروری این برنامه قرار است نیمه دوم سال جاری میلادی به فضا پرتاب شود.

انیمیشن نحوه عملکرد ابزار پاکسازی زباله فضایی ELSA-D شرکت استرواسکیل

استرواسکیل پیش‌تر مأموریتی را با هدف شناسایی و پاکسازی فضا از زباله‌های فضایی به‌انجام رسانده که البته موفق نبود. این مأموریت شامل پرتاب ماهواره کوچک و سبکی به‌نام IDEA OSG 1 با وزن ۲۵ کیلوگرم می‌شد که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به‌‌منظور تشخیص و اندازه‌گیری زباله‌های فضایی کوچک‌تر از یک میلی‌متر در مدار لئو توسعه یافت؛ ماهواره‌ای که پرتاب آن با شکست مواجه شد و نتوانست در مدار موردنظر قرار گیرد.

این شرکت انجام مأموریت دیگری را نیز در برنامه‌های خود دارد؛ مأموریتی موسوم به ADRAS که قرار است تا مارس۲۰۲۳ به‌عنوان فاز اول نخستین پروژه پاکسازی زباله‌های فضایی آژانس کاوش‌های فضایی ژاپن (JAXA) اجرایی گردد. این پروژه از دو فاز تشکیل شده که انجام عملیات فاز اول آن به استرواسکیل واگذار شده است. شرکت یادشده قرار است ساخت، پرتاب و عملیاتی‌سازی فضاپیمایی را برعهده بگیرد که به‌منظور شناسایی و حذف زباله‌های فضایی در مدار قرار خواهد گرفت. فاز اول این مأموریت بر جمع‌آوری اطلاعات به‌دست آمده توسط مرحله فوقانی فضاپیما متمرکز خواهد بود. گفتنی است مطابق برنامه‌ریزی‌ها قرار است این فضاپیما تا پایان سال مالی ۲۰۲۲ ژاپن آزمایش شود.

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14965
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها