سومین پرتاب برای اینترنت ماهواره‌ای وان‌وب

0 516

سومین مجموعه از ماهواره‌های منظومه اینترنتی شرکت انگلیسی وان‌وب (OneWeb) روز شنبه ۲۱مارس (۲فروردین) ساعت ۲۲:۰۶ به‌وقت محلی (۲۱:۳۶ به‌وقت ایران) توسط شرکت اروپایی آریان‌اسپیس (Arianspace) از پایگاه فضایی بایکونور (Baikonur Cosmodrome) قزاقستان به فضا پرتاب شد. طی این پرتاب، در مجموع ۳۰ ماهواره توسط ماهوار‌ه‌بر سایوز-۲ (Soyuz-2) به فضا ارسال گردید. هرکدام از ماهواره‌های وان‌وب ۱۴۷ کیلوگرم وزن دارند و بیش از ۷ سال عمر خواهند کرد. این ماهواره‌ها باید ارتباطات مخابراتی را از مداری با ارتفاع ۱۲۰۰ کیلومتر به‌وسیله محموله مخابراتی KU-Band خود تأمین نمایند.

پروژه اینترنت جهانی وان‌وب، برنامه‌ای بزرگ است که به پروژه شرکت رقیب یعنی اسپیس‌ایکس (SpaceX) شباهت دارد. هر دو پروژه به‌دنبال برقراری اینترنت ماهواره‌ای جهانی از طریق برپایی منظومه‌های ماهواره‌ای هستند. پروژه وان‌وب بناست از ۲۰۰۰ ماهواره تشکیل شود؛ این در‌ حالی‌ است که طی پروژه اسپیس‌ایکس به‌نام استارلینک (Starlink)، دو شبکه ماهواره‌ای، در مجموع متشکل از ۱۲ هزار ماهواره، در فضا قرار داده خواهند شد. البته در صورت موفقیت برای اخذ مجوزهای لازم برای ۳۰ هزار ماهواره دیگر، اسپیس‌ایکس اینترنت ماهواره‌ای خود را توسط ۴۲۰۰۰ ماهواره به جهان ارائه خواهد داد.

وان‌وب اخیراً با ارسال ۶ ماهواره به فضا قابلیت‌های سامانه خود را از طریق آزمایش‌های پخش ویدئویی HD به اثبات رسانده بود. پس از آن در ماه میلادی گذشته ۳۴ ماهواره عملیاتی این منظومه را در مدار قرار داد. هم‌اکنون شرکت وان‌وب پرتاب ماهانه ۳۵ تا ۴۰ ماهواره اینترنتی را آغاز کرده‌ است.

از آنجایی که وان‌وب یک شرکت تجاری است مقامات آن تأکید دارند که شرکت یادشده به‌دنبال کسب سود است، اما همچنین مأموریت دارد که دسترسی به اینترنت پرسرعت را برای بخش‌هایی از جهان که دسترسی به این شبکه جهانی برای آن‌ها دشوار است، فراهم نماید. وان‌وب قصد دارد علاوه‌بر ارائه اینترنت جهانی، ارتباطات مخابراتی را برای دیگر مشتریان خود از جمله مدارس، دانشگاه‌ها، شرکت‌های کشتی‌رانی و خطوط هواپیمایی نیز فراهم آورد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14958
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
arthur
arthur
4 سال قبل

omidvaram harche zoodtar rah biofte.