نقشه‌های شیوع ویروس کرونا در ایران با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای

0 1,598

سازمان فضایی ایران با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای سنجش از دور، نقشه نرخ پیشرفت انتشار ویروس کرونا و پراکندگی جغرافیایی مبتلایان به این بیماری را به تفکیک استان‌ها منتشر کرد.

این تصویر نرخ پیشرفت انتشار ویروس کرونا را به تفکیک استان بر اساس اطلاعات درج‌شده در ‏مراجع رسمی ایران تا تاریخ ۲۶اسفند نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود، سرعت انتشار ویروس در استان‌های ‏مختلف متفاوت است. استان تهران با نرخ ۸۵/۱۴ و استان کهگیلویه و بویراحمد با نرخ ۱/۰ به‌ترتیب ‏بیشترین و کمترین نرخ‌های سرعت انتشار بیماری را داشته‌اند. استان‌های قم، گلستان، مازندران، گیلان و ‏خراسان رضوی دارای نرخ رشد بالایی بوده که نشان‌دهنده شرایط بحرانی آن‌ها است. ‏

 

در این نقشه آمار مبتلایان به ویروس کرونا تا تاریخ ۲۶اسفند طبق اعلام مراجع رسمی بر روی تصویر ماهواره‌ای Suomi NPP نشان داده شده است؛ به‌طوری که استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، خوزستان و یزد نسبت به روز قبل از آن بالاترین میزان ابتلا به این ویروس را داشتند و بر روی نقشه با رنگ قرمز مشخص شده‌اند. Suomi NPP متعلق به ناسا (NASA) و اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) یک ماهواره هواشناسی است که توسط شرکت بال آئرواسپیس (Ball Aerospace & Technologies) ساخته شده است. این ماهواره که در سال ۲۰۱۱ به فضا پرتاب شده دارای وزنی حدود ۲ تن بوده و در فاصله ۸۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارد. باس ماهواره‌ای آن از نوع BCP-2000 است و انرژی خود را از آرایه‌ خورشیدی و تعدادی باتری تأمین می‌نماید.

در نقشه زیر آمار پراکندگی جغرافیایی مبتلایان به ویروس کرونا به‌روش روش درونیابی IDW یا معکوس فاصله در تاریخ ۲۶اسفند محاسبه گردید. همان‌طور که در این نقشه مشاهده می‌شود تمرکز مبتلایان به این ویروس در استان‌های تهران، مازندران، اصفهان، قم، گیلان، البرز، سمنان و مرکزی می‌باشد. IDW سرواژه عبارت Inverse distance weighting یکی از روش‌های معمول و پرکاربرد درونیابی است. هدف اصلی در درونیابی مشخص نمودن میزان یک مقدار (مثلاً ارتفاع) در مناطقی است که در آن‌ها نمونه‌برداری انجام نشده است. این کار نیز با توجه به نقاط همسایه و با میانگین‌گیری از نقاط نمونه که در همسایگی هر نقطه مجهول قرار دارند، انجام می‌شود.

با توجه به سرعت شیوع ویروس کرونا در کشور، شناخت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که پذیرای مبتلایان یا افراد مشکوک به ویروس کرونا باشند، بسیار مهم است. متخصصین حوزه سنجش از دور، اطلاعات مکانی و شرکت گوگل در اقدامی جدید، نقشه مراکز درمانی پذیرش‌کننده بیماران مبتلا به ویروس کرونا را تهیه کرده‌اند. با اضافه کردن نقشه این بیمارستان‌ها در نقشه گوگل، کار برای شناسایی این مراکز بسیار راحت شده است. از طریق این لینک می‌توانید به این نقشه‌ دسترسی داشته باشید.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14950
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها