فرآیند آزمایش‌های کپسول فضایی اوریون به پایان رسید

مطابق اعلام آژانس فضایی آمریکا، فرآیند آزمایش کپسول فضایی اوریون (Orion) شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) که مربوط به شبیه‌سازی عملکرد آن در فضا می‌شود، پایان یافته است. هدف از توسعه این کپسول اعزام فضانوردان به ماه در پروژه آرتمیس (Artemis) ناسا می‌باشد؛ پروژه‌ای که طی آن قرار است فضانوردان آمریکایی از جمله یک زن به ماه اعزام شوند. آزمایش‌های نهایی شامل خلاء حرارتی و همچنین بررسی‌های مرتبط با عملکرد تداخل الکترومغناطیسی (electromagnetic interference) می‌شوند. گفتنی است این تست‌ها در مرکز تحقیقاتی گلن (Glenn Research Center) در ایالت اوهایو (Ohio) انجام گرفته‌اند.

اوریون قرار است توسط هواپیمای غول‌پیکر سوپر گوپی (Super Guppy) ناسا به مرکز فضایی کندی منتقل شود؛ هواپیمایی که برای حمل محموله‌هایی بسیار بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

ناسا قصد دارد از اوریون برای حمل انسان به فضا و اکتشاف‌های دوردست از جمله ماه و مریخ استفاده نماید. مراحل اجرایی این فضاپیما پس از اتمام پروژه شاتل (Shuttle) کلید خورد و نخستین پرواز آزمایشی بدون سرنشین خود را در دسامبر۲۰۱۴ با موفقیت به‌انجام رساند. اوریون مانند فضاپیمای آپولو (Apollo) از یک کپسول حامل فضانوردان تشکیل شده که می‌تواند در فضای ماورای زمین به اکتشاف سیاره‌ها و سیارک‌ها بپردازد و پس از آن به‌وسیله چتر نجات به زمین بازگشته و در اقیانوس فرود آید.

آژانس فضایی آمریکا تاکنون برای توسعه این کپسول فضایی مبلغی بالغ بر ۱۸.۵ میلیارد دلار هزینه کرده است. اوریون ۳.۳ متر طول دارد و می‌تواند تا سرعت ۳۲.۱۹۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند. این فضاپیما که تاکنون ۳ نمونه از آن ساخته شده، قابلیت حمل ۱۰۰ کیلوگرم محموله و ۲ تا ۶ سرنشین دارد. همچنین وزن ماژول خدمه آن ۹۳۰۰ کیلوگرم و ماژول سرویس این کپسول ۶۱۸۵ کیلوگرم می‌باشد. شایان ذکر است پروژه آرتمیس ناسا مطابق برنامه‌ریزی‌ها در سال ۲۰۲۴ اجرایی خواهد شد.

wikipedia ، techcrunch