پایش ماهواره‌ای شوری خاک در اطراف دریاچه ارومیه

0 826

سازمان فضایی ایران گزارشی از پایش خاک‌های شور در اطراف دریاچه ارومیه را منتشر کرده است؛ خاک‌هایی که سطح وسیعی از کشور را فرا گرفته‌اند. این خاک‌ها در مساحت‌های کوچک در نقاط مختلف کشور پراکنده بوده و اراضی مجاور خود را نیز مورد تهدید قرار می‌دهند. در همین راستا نقشه شوری خاک با پردازش داده‌های ماهواره‌ سنجش از دور لندست ۸ (Landsat 8) در حاشیه دریاچه ارومیه تهیه شد که نتیجه حاصل از پردازش داده‌ها بیانگر بالا بودن میزان شوری خاک در حاشیه‌های جنوبی و جنوب غربی این دریاچه می‌باشد. گفتنی است دریاچه ارومیه از جمله مناطقی محسوب می‌شود که در سال­‌های اخیر با بحران پس‌رَوی آب، خشکی و افزایش شوری خاک‌های اطراف مواجه شده است.

لندست ۸ آخرین ماهواره پرتاب‌شده از سری ماهواره‌های لندست است که در فوریه۲۰۱۳ به فضا ارسال گردید و در فاصله بیش از ۷۰۰ کیلومتری سطح زمین در مدار قرار گرفت. این ماهواره که برای توسعه آن ۸۵۵ میلیون دلار هزینه شده، حاصل همکاری ناسا و سازمان زمین‌شناسی آمریکا (U.S. Geological Survey) بوده و توسط شرکت آمریکایی اوربیتال ساینسز (Orbital Sciences Corporation) ساخته شده است. برنامه لندست طولانی‌ترین پروژه فعال تصویربرداری ماهواره‌ای از زمین می‌باشد که از ژوئیه۱۹۷۳ با پرتاب ماهواره «فناوری منابع زمینی» (Earth Resources Technology) آغاز شده‌ است؛ ماهواره‌ای که در نهایت به لندست تغییر نام یافت. از اطلاعات این ماهواره‌ها می‌توان در تعیین کاربری اراضی، اکتشافات زمین‌شناسی، کانی‌شناسی، مدیریت جنگل‌داری، کشاورزی و نقشه‌نگاری استفاده نمود.

شایان ذکر است شور شدن اراضی کشاورزی یکی از مشکلات مهم در این حوزه بوده که لازم است با شناخت صحیح، از پیشروی آن جلوگیری به‌عمل آید. بنابراین، به‌عنوان اولین قدم در مدیریت بهتر خاک‌های تحت تأثیر شوری، لازم است که شوری خاک پایش شود تا مشخص گردد در چه مناطقی مشکل شوری وجود دارد و این شوری به چه سمتی در حال گسترش است.

 

سازمان فضایی ایران ، wikipedia ، wikipedia

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14924
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها