بلو اوریجین از موتور و دماغه حامل فضایی نیو گلن رونمایی کرد+فیلم

0 444

شرکت بلو اوریجین (Blue Origin) برای نخستین بار از موتور و دماغه حامل فضایی خود موسوم به نیو گلن (New Glenn) رونمایی کرد تا به‌طور رسمی یک رقیب برای حامل فضایی فالکون هوی (Falcon Heavy) شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) اعلام وجود کند. در اواخر سال ۲۰۱۸ نیروی هوایی ایالات متحده (United States Air Force) مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار برای ساخت این حامل فضایی با قابلیت استفاده مجدد از پیشران اصلی و عملکردی مشابه با فالکون هوی اعطا کرد. از آن زمان تاکنون دیگر اخبار چندانی از مراحل ساخت نیو گلن منتشر نشد؛ اکنون اما بلو اوریجین خبرهایی از برخی پیشرفت‌ها و به‌روزرسانی‌ها در زمینه توسعه آن منتشر کرده است.

مطابق این اخبار، دماغه مخروطی نیو گلن بسیار بزرگ است؛ آن‌قدر بزرگ که می‌تواند کل فضاپیمای نیو شپرد (New Shepard) را درون خود جا دهد. نیو شپرد یک حامل زیرمداری است؛ حامل‌های زیرمداری مسیر یک مدار کامل را طی نمی‌کنند بلکه به‌صورت عمودی از اتمسفر و جو زمین خارج می‌شوند و دوباره به‌صورت عمودی روی زمین فرود می‌آیند. اولین پرواز این فضاپیمای ۱۸ متری در آوریل۲۰۱۵ انجام گرفت و پیش از این درمجموع ۱۱ بار به آسمان پرتاب شده است. فضاپیمای یادشده اکنون توسط بلو اوریجین در حال توسعه به‌منظور انجام پروازهای زیرمداری برای اعزام توریست به فضا است.

جارت جونز (Jarrett Jones)، مدیر اجرایی ساخت این حامل فضایی، می‌گوید: «اندازه این دماغه طوری طراحی شده که گنجایش زیادی برای حمل محموله دارد.» گفتنی است دماغه نیو گلن با ۷ متر ارتفاع، بزرگ‌ترین دماغه یکپارچه کامپوزیتی است که تاکنون ساخته شده است. در نتیجه، مشتریان بلو اوریجین می‌توانند انواع جدیدی از محموله‌ها را سفارش دهند که شامل ماهواره‌های در دسته‌های تجاری، دولتی و امنیت ملی است که همگی می‌توانند توسط نیو گلن پرتاب شوند.

بلو اوریجین همچنین از موتورهای پیشران فوقانی موسوم به BE-3U که در غرب تگزاس مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، رونمایی و عنوان کرد: «این موتور از طراحی «چرخه منبسط‌کننده» (expander cycle) استفاده می‌کند که از موتورهای دیگر ساده‌تر است، زیرا گرمای مورد نیاز توربین‌ها از محفظه احتراق اصلی تولید می‌شود.» این شرکت همچنین موتورهای اصلی و مرحله دوم موسوم به BE-4 را با موفقیت آزمایش کرده است.

نیو گلن پیشران اصلی خود را مانند حامل‌های فضایی فالکون شرکت اسپیس‌ایکس، روی زمین و قایق فرود خواهد آورد، اما ظاهراً از سطوح آیرودینامیکی استفاده می‌کند تا نیاز به اشتعال موتور را در طول فرود برطرف نماید. این حامل فضایی برای رقابت با فالکون هوی و تصاحب قراردادهای بزرگ پرتاب فضایی ساخته شده است. سرانجام بلو اوریجین یک حامل فضایی بزرگ‌تر به نام نیو آرمسترانگ (New Armstrong) خواهد ساخت تا بتواند با حامل فضایی استارشیپ (Starship) اسپیس‌ایکس و حامل فضایی غول‌پیکر SLS ناسا رقابت کند.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14918
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها