سامانه موقعیت‌یابی بیدو در یک‌قدمی تکمیل

0 854

شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (China Aerospace Science and Technology Corporation) یک ماهواره دیگر از ماهواره‌های سامانه موقعیت‌یابی بیدو (BeiDou) را به فضا پرتاب کرد. طی این پرتاب که دوشنبه ۹مارس (۱۹اسفند) ساعت ۱۹:۵۵ به‌وقت محلی توسط ماهواره‌بر لانگ‌مارچ-۳بی (longMarch-3B) از پایگاه فضایی ژیچانگ (Xichang Satellite Launch Center) انجام شد، ماهواره بیدوـ۳جی به آسمان پرتاب گردید.

مطابق آنچه اعلام شده فقط ۱ ماهواره از نسل سوم این سامانه برای پرتاب باقی مانده که انتظار می‌رود در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به فضا ارسال شود و سامانه بیدو با پرتاب این ماهواره تکمیل خواهد شد. پیش از این و در دسامبر سال گذشته میلادی چین با پرتاب دو ماهواره صفحه مداری مئو این سامانه‌ را تکمیل کرد (منظومه ماهواره‌ای بیدو در دو صفحه مداری ژئو و مئو بنا شده است). البته هم‌اکنون بسیاری از ماهواره‌های سری اول بیدو به اواخر عمر عملیاتی خود رسیده‌اند و باید جایگزین شوند. با تکمیل این سامانه چین قادر به ارائه خدمات موقعیت‌یابی به تمام مشتریان و کاربران خود در سرتاسر جهان خواهد بود.

برنامه بیدو در سال ۲۰۰۰ به دنبال پرتاب اولین ماهواره مدار ژئو این پروژه آغاز شد. هدف چینی‌ها از این برنامه، ارائه خدمات موقعیت‌یابی جهانی به نیرو‌های نظامی این کشور، مردم و مشتری‌ها در سرتاسر جهان، بدون نیاز به رقبای خود است. همچنین از دیگر کاربردهای این سامانه می‌توان به کاهش اثرات مخرب بلایای طبیعی، کمک به عملیات‌های جست‌و‌جو و نجات، نقشه‌برداری و کمک به اطفاء حریق جنگل‌ها اشاره نمود.

در سال ۲۰۱۲ بیدو قادر به پوشش کامل خدمات خود در چین و همسایه‌های این کشور شد. این خدمات برای مشتریان غیرنظامی چینی با دقت ۱۰ تا ۶ متر و برای نیرو‌های نظامی چین با دقت فوق‌العاده ۱۰ سانتی‌متر می‌باشد (بالاترین دقتی که توسط سامانه موقعیت‌یابی جی‌پی‌اس (Global Positioning System به‌اختصار GPS) آمریکا به نظامیان ارائه می‌شود ۳۰ سانتی‌متر است). چنین دقت بالایی توسط ۳۰ ماهواره فعال منظومه ماهواره‌ای بیدو (۲۴ ماهواره در مدار مئو و ۶ ماهواره در مدار ژئو) فراهم می‌گردد.

ماهواره‌ بیدوـ۳جی۲ و دیگر‌ ماهواره‌های سامانه بیدو که در مدار ژئو قرار می‌گیرند، با ۴۶۰۰ کیلوگرم وزن دارای یک بازتابنده لیزری و یک آنتن آرایه فازی هستند. سامانه بیدو چین پس از جی‌پی‌اس و گلوناس (Global Navigation Satellite System به اختصار GLONASS) روسیه، سومین سامانه موقعیت‌یابی جهانی است و پس از تکمیل نهایی آن، چین در این زمینه به‌طور کامل از رقبای خود بی‌نیاز خواهد شد. شایان ذکر است اتحادیه اروپا (European Union) نیز در حال تکمیل سامانه موقعیت‌یابی جهانی گالیلئو (Galileo) می‌باشد. 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14915
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها