توسعه تلسکوپ‌های جدید برای مطالعه پدیده‌های نجومی

دانشمندان به‌زودی توسط تلسکوپ‌های جدیدی با نام پانوستی (PANOSETI) به مطالعه حیات فرازمینی خواهند پرداخت؛ تلسکوپ‌هایی که اکنون در حال توسعه هستند. در همین راستا تیمی از اخترشناسان از چندین دانشگاه و مؤسسه از جمله دانشگاه‌های کالیفرنیا (University of California) و هاروارد (Harvard University) و همچنین مؤسسه فناوری کالیفرنیا (California Institute of Technology) در حال ساخت تلسکوپ‌های جدیدی برای بررسی حیات فرازمینی، پدیده‌های نجومی و سیگنال‌هایی از فضای عمیق هستند. اخیراً پژوهشگران نصب نمونه اولیه دو تلسکوپ برای تصویربرداری از کل آسمان را در رصدخانه لیک (Lick Observatory) در نزدیکی شهر سن خوزه (San Jose) در ایالت کالیفرنیا به‌ پایان رسانده‌اند. این دو تلسکوپ از جمله صدها تلسکوپی هستند که قرار است دانشمندان طی پروژه‌ یادشده توسعه دهند.

به‌گفته اخترشناسان، این تلسکوپ‌ها به صورت دوتایی ساخته می‌شوند تا بتوانند یک منطقه خاص را بهتر پوشش دهند. گفتنی است دو فناوری خاص در این تلسکوپ‌ها به‌کار رفته است؛ یک لنز پلاستیکی جدید که مشابه صفحات فرنل (Fresnel plates) در فانوس‌های دریایی بوده و می‌تواند نور مادون قرمز را متمرکز کند. فناوری‌ دیگر نیز شامل آشکارسازهای بسیار سریع مادون قرمز می‌باشد. قطر هر تلسکوپ ۱.۵ فوت بوده و دارای میدان دید بسیار گسترده ۱۰ درجه در ۱۰ درجه (معادل پهنای ۲۰ ماه کامل) است. این تیم همچنین در حال توسعه چند دوربین پیشرفته برای هر تلسکوپ هستند که قادرند هر فوتون را هنگام دریافت به‌دقت اندازه‌گیری نمایند.