بافت بدن انسان در فضا پرورش می یابد

0 444

فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی مشغول تولید بافت‌های بدن انسان از سلول‌های انسانی هستند. این آزمایش در حقیقت تلاشی برای پرورش بافت بدن انسان است که برای این منظور سلول‌های بنیادین یک انسان بالغ به فضا ارسال شد تا در محیط بدون جاذبه آنجا رشد کند. محققان امیدوارند با استفاده از این روش به تدریج این سلول‌های انسانی، استخوان، غضروف و اعضای دیگر را به‌وجود بیاورند. در صورت موفقیت‌آمیز بودن این پروژه، نتایج آن برای آزمایش و پرورش اعضای بدن جهت پیوند استفاده خواهد شد.

به‌گفته کارا تیل (Cara Thiel)، از دانشگاه زوریخ (University of Zurich)، در آزمایش مذکور از بی‌وزنی به‌عنوان یک ابزار بهره گرفته می‌شود. به‌عبارت دقیق‌تر، فقدان گرانش در ایستگاه فضایی بین‌المللی عاملی برای رشد سلول‌های بنیادی و تبدیل شدن به بافت سه‌بعدی است. درحالی‌که در زمین از سلول‌های بنیادی برای ایجاد ساختارهای دو بعدی استفاده شده است. تحقیقات در فضا و زمین نشان داده سلول‌ها در شرایط جاذبه ضعیف، قابلیت رشد نامحدودی دارند و می‌توانند شکل‌های سه‌بعدی پیچیده بسازند.

آزمایش یادشده یک ماه طول می‌کشد و طی آن محققان روند رشد سلول‌های بنیادین را بررسی می‌کنند. اگر این آزمایش موفقیت آمیز باشد، محققان از یک آزمایشگاه بزرگ‌تر برای تولید بافت‌های بدن انسان در فضا استفاده می‌کنند. به‌این‌ترتیب می‌توان با استفاده از سلول‌های بدن بیماران، بافت‌هایی در فضا پرورش داد و در بدن آن‌ها پیوند زد و یا موادی شبیه به اعضای بدن برای آزمایش داروهای مختلف تولید کرد.

منبع خبرگزاری مهر
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14913
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها