استفاده آمریکا از ساعت‌های مچی ناوبری برای جاسوسی از ماهواره‌های خارجی

0 324

خلبانان هواپیماهای جاسوسی ایالات متحده با استفاده از ساعت‌های مچی ناوبری با اتصال به ماهواره‌های خارجی همچون ماهواره‌های چینی و روسی از آن‌ها جاسوسی می‌کنند. خلبانان هواپیماهای لاکهید یو-۲ (Lockheed U-2) از ساعت‌هایی استفاده می‌کنند که به ماهواره‌های خارجی متصل شده و از آن‌ها پشتیبانی می‌گیرند. لاکهید یو-۲ نوعی هواپیمای شناسایی دوربرد و بلندپرواز است و نخستین بار در سال ۱۹۵۵ در ایالات متحده و به سفارش آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (U.S. Central Intelligence Agency) ساخته شد.

خلبانان لاکهید یو-۲، که در خط مقدم فناوری‌های مدرن جاسوسی آمریکا قرار دارند، دارای ابزاری پیشرفته همانند ساعت‌هایی هستند که مختصات ناوبری ماهواره‌ای را از ماهواره‌های روسی، چینی و اروپایی دریافت می‌کنند. در واقع این ساعت‌ها، در صورت عدم دسترسی به سیگنال، به‌عنوان پشتیبان ماهواره‌های سامانه موقعیت‌یابی ایالات متحده موسوم به جی‌پی‌اس (GPS) عمل می‌نمایند.

ژنرال جیمز مایک هولمز (James Mike Holmes)، مسئول فرماندهی نبرد هوایی، دراین‌باره می‌گوید: «خلبانان با نوعی ساعت پرواز می‌کنند که علاوه‌بر جی‌پی‌اس، به سامانه ناوبری ماهواره‌ای چین به‌نام بیدو (BEIDOU)، سامانه ناوبری ماهواره‌ای روسیه به‌نام گلوناس (GLONASS) و همچنین سامانه ناوبری ماهواره‌ای اروپایی گالیلئو (Galileo) متصل می‌شوند.»

البته هوملز اشاره‌ای به سازنده این ساعت‌ها نکرد اما گفتنی است نیروی هوایی ایالات متحده (United States Air Force) در فوریه۲۰۱۸ تعداد ۱۰۰ عدد ساعت ناوبری دی۲ چارلی (D2 Charlie) را از شرکت گارمین (.Garmin Ltd) خریداری کرده است. مطابق اعلام این شرکت، ساعت‌های یادشده برای خلبانان با پیشینه‌ها و مأموریت‌های مختلف طراحی شده‌ و دارای نقشه‌ای رنگی و متحرک است که فرودگاه‌ها، محل‌های داخلی، جاده‌ها، شهرها و اطلاعات مکانی دیگری را ارائه می‌دهد.

بیش از نیم قرن است که هواپیماهای لاکهید یو-۲ به‌عنوان هواپیماهای برتر جاسوسی محسوب می‌شوند و قادرند تا ارتفاع بیش از ۷۰ هزارپایی از زمین پرواز کنند. این هواپیماهای تک‌موتوره برای پرواز در ارتفاع بسیار بلند و همچنین همه نوع شرایط آب و هوایی تولید شده‌‌‌اند.

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14905
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها