آمریکا سکوی پرتاب سی‌ لانچ را به روسیه پس داد

0 480

محمدحسین بختیاری: سکوی پرتاب شناور شرکت سی‌ لانچ (Sea Launch) از بندر لانگ بیچ کالیفرنیا (Long Beach) به بندر اسلاویانکا (Slavyanka) در شهر نزدیکی ولادی‌وستوک (Vladivostok) در شرق دور روسیه منتقل شد. این انتقال توسط کشتی هنگ‌کنگی شین گوآنگ هوا (Xin Guang Hua) انجام گرفت. سی‌ لانچ به‌عنوان یک برنامه بین‌المللی توسط روسیه، ایالات متحده و اوکراین راه‌اندازی شد و قرار بود با بهره‌گیری از مزیت انتقال و پرتاب حامل فضایی از استوا به ارائه خدمات پرتاب بپردازد.

حامل فضایی زِنیت (Zenit) توسط سکوی پرتاب موسوم به سی‌لانچ به بخش استوایی اقیانوس آرام منتقل و از آنجا پرتاب می‌شد. از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۱۴ در مجموع ۳۶ پرتاب صورت پذیرفت که ۳ پرتاب ناموفق بود. پرتاب‌ها پس از سال ۲۰۱۴ به‌دلیل توقف تولید زنیت در اوکراین متوقف گردید؛ هرچند این شرکت پیش‌تر و در سال ۲۰۰۹ با انتقال کامل مالکیت آن به شرکت بزرگ اِنرگیا (Energia)، اعلام ورشکستگی کرده بود. سی‌ لانچ در سال ۲۰۱۶ توسط خطوط هوایی S73 روسیه خریداری شد که در نتیجه آن شرکت اس۷ اسپیس (S7 space) راه‌اندازی گردید.

شرکت مذکور موفق به ایجاد توافق جدید روسی-اوکراینی برای از سرگیری تولید زنیت نشد. آژانس فضایی روسیه موسوم به روسکاسموس (Roscosmos) با هدف جایگزینی زنیت، پیشنهاد ساخت حامل فضایی جدید سایوز-۵ (Soyuz-5) را ارائه کرد اما مجوز استفاده از آن توسط طرف آمریکایی صادر نشد. تا چندی قبل، سی‌ لانچ از نظر حقوقی به طرف آمریکایی تعلق داشت و بخش شناور آن در سواحل آمریکا پهلو گرفته بود. اکنون اس۷ اسپیس شناورها را به روسیه انتقال داده تا پرتاب را با حامل‌های دیگر انجام دهد. درهرحال فعلاً حامل فضایی مناسبی برای این کار وجود ندارد و سکوی شناور نیازمند بازتجهیز جدی می‌باشد؛ ازاین‌رو نوسازی و فعالیت مجدد سی‌ لانچ در آینده نزدیک متصور نیست.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14892
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها