چالش ناسا برای دانشجویان در راستای تحقق بهتر مأموریت سفر به ماه و مریخ

0 442

آژانس فضایی آمریکا به‌منظور تحقق بهتر مأموریت‌های اعزام انسان به ماه و مریخ موسوم به پروژه آرتمیس (Artemis)، از دانشجویان کمک خواسته است. این سازمان در راستای انجام هرچه بهتر این مأموریت‌ها، چالشی را تحت عنوان «خلاقیت دانشگاهی سکونتگاه‌ها و سامانه‌های اکتشاف ماه تا مریخ» (M2M X-Hab) راه‌اندازی کرده است. در این چالش که دانشجویان را به توسعه و مطالعه فناوری‌های فضایی تشویق می‌کند، پاداش‌هایی در زمینه انجام پروژه‌هایی روی سکونتگاه‌ها، وسایل نقلیه، سامانه‌های بنیادی و مأموریت‌های پیشرفته رباتیک اعطا خواهد شد.

مبلغ این پاداش‌ها از ۱۵ هزار تا ۵۰ هزار دلار تعیین شده، اما ناسا تأکید کرده که چنین پاداش‌هایی تنها شامل محصولات نخواهد بود و تحقیقاتی نیز که منجر به دانش‌افزایی می‌شوند یا خطرهای پیش‌رو در مسیر تحقق این مأموریت را کاهش می‌دهند، می‌توانند برنده شوند. آژانس فضایی آمریکا زمان ارسال آثار را تا ۲۴ آوریل سال جاری میلادی اعلام کرده است. شاید این رقابت منجر به ایجاد موفقیت‌های بزرگ در سفرهای انسان به مریخ و ماه نشود، ولی تاریخ نشان داده که برگزاری چنین مسابقاتی نقش مهمی در توسعه ایده‌های خاص داشته است.

البته ناسا پیش از این‌هم رقابت‌هایی را در زمینه پروژه آرتمیس آغاز کرده بود. در یکی از این برنامه‌ها، ناسا از دانشجویان درخواست کرد در تحقیقات فضایی آینده این سازمان نقش داشته باشند. این برنامه با رقابتی تحت عنوان «سامانه‌های فضایی مفهومی نوآورانه» (RASC-AL) آغاز شد و طی آن برنامه‌های پیشنهادی دانشجویان در حال‌ تحصیل و فارغ‌التحصیل دریافت می‌گردد تا مفاهیم خلاقانه‌ای برای پروژه آرتمیس توسعه داده شود.

RASC-AL شامل پنج موضوع برای ایده‌های طراحی‌های فضایی از جمله طراحی یک کاوشگر برای اکتشافات قطب جنوب ماه است. از دیگر ایده‌ها می‌توان به یک شبیه‌ساز مأموریت مریخ و همچنین یک مأموریت سرنشین‌دار برای فرود در سطح سیاره سرخ اشاره نمود. گفتنی است حداکثر ۱۵ تیم به‌عنوان فینالیست انتخاب و به انجمن RASC-AL اعزام خواهند شد. در نهایت هم دو تیم می‌توانند پروژه‌های طراحی شده خود را در یک کنفرانس بزرگ ارائه دهند.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14873
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها