ثبت مریخ‌لرزه ۴ ریشتری برای نخستین بار توسط کاوشگر ناسا

کاوشگر اینسایت (InSight) متعلق به ناسا به‌تازگی داده‌های ارزشمند جدیدی از سیاره سرخ را در اختیار محققان قرار داده است. بنابر اظهارات دانشمندان، آن‌ها با بررسی آخرین داده‌های این کاوشگر، صدها مریخ‌لرزه، امواج گرانش و همچنین صداهای آرام و عجیب از گرد و غبار مریخ را شناسایی کرده‌اند. برخی از لرزه‌های به ۴ ریشتر می‌رسند که برای اولین بار چنین شدتی برای مریخ‌لرزه به‌ثبت رسیده است.

اینسایت موفق شده بیش از ۴۵۰ مورد مریخ‌لرزه‌ را ثبت نماید که ۲۴ مورد از آن‌ها بین ۳ تا ۴ ریشتر بوده که اگر در زمین رخ می‌داد، ممکن بود تنها سر و صدای آن به گوش برسد و قطعاً آن‌قدر قدرت نداشتند که خسارت‌های جدی وارد آورند. برخلاف سیاره خاکی ما که زمین‌لرزه‌ها در نزدیکی سطح آن رخ می‌دهند، در مریخ این لرزه‌ها در عمق‌های بیشتر مثلاً در ۳۰ الی ۵۰ کیلومتری اتفاق می‌افتند. در نتیجه هر چه عمق بیشتری داشته باشند، لرزش کمتری احساس می‌شود.

دان بانفیلد (Don Banfield)، محقق ارشد این مأموریت از دانشگاه کرنل (Cornell University) آمریکا، و تیم هواشناسی از اینکه حسگرهای اینسایت امواج گرانشی جدیدی از این سیاره را کشف کرده‌، شگفت‌زده شده‌اند. بانفیلد و همکارانش موفق به کشف نوسانات فروصوتی (Infrasound) شده‌اند که توسط حسگرهای اینسایت به‌ثبت رسیده‌اند. آن‌ها همچنین توسط حسگرهای پشتیبان APSS متوجه صداهای گرد و غبار موسوم به گرد و غبار شیطانی (dust devils) شده‌اند.

گفتنی است کاوشگر یادشده با بهره‌گیری از مجموعه‌ای از حسگرهای پشتیبان که «زیرسامانه جانبی محموله» (APSS) نامیده می‌شود، امکان ارائه اطلاعات بیشتری از سطح مریخ را نسبت به مأموریت‌های پیشین فراهم می‌آورد. این کاوشگر همچنین مجهز به یک لرزه‌سنج برای شناسایی زلزله‌های مریخ است. حسگرهای سنجش فشار باد و هوا و مغناطیس‌سنج نیز برای اندازه‌گیری نیروهای مغناطیسی سیاره بر روی این کاوشگر تعبیه شده است.

به‌گفته آژانس فضایی آمریکا دمای هوا در سیاره سرخ در روز جمعه ۲۱فوریه در گرم‌ترین حالت ۹ درجه فارنهایت و در سردترین حالت منفی ۱۳۹ درجه فارنهایت ثبت شده و سرعت وزش باد نیز ۵۳ مایل در ساعت محاسبه گردیده است.

اینسایت یک کاوشگر رباتیک سطح‌نشین مریخ است که قرار است برای اولین بار نقشه درونی سیاره سرخ را تهیه کند. نام این کاوشگر سرواژه عبارتی به‌ معنی «اکتشاف داخلی با استفاده از تحقیقات سنجش لرزه‌ای و انتقال حرارت» (The Interior Exploration using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport) است و سازنده آن شرکت لاکهید مارتین اسپیس سیستمز (Lockheed Martin Space Systems) می‌باشد که یکی از چهار زیرمجموعه اصلی شرکت لاکهید مارتین (Lockheed Martin) به‌شمار می‌رود.

این کاوشگر در ۵می۲۰۱۸ از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد و پس از پیمودن ۴۸۵ میلیون کیلومتر در ۲۶نوامبر همان سال در هامونه الیسیوم (Elysium Planitia)، دومین منطقه بزرگ آتشفشانی در مریخ، فرود آمد و مأموریتش را برای جمع‌آوری اطلاعات آغاز کرد.