کاترین جانسون، کامپیوتر انسانی ناسا، در سن ۱۰۱ سالگی درگذشت

0 933

کاترین جانسون (Katherine Johnson)، ریاضیدان آمریکایی-آفریقایی تحسین‌شده ناسا، روز ۲۴فوریه (۵اسفند)  و در سن ۱۰۱ سالگی دار فانی را وداع گفت. خانم جانسون به دقت در محاسبات فضانوردی شهرت داشت و به‌مدت چندین دهه، کارهای فنی در ناسا انجام داد. وی مسیرهای پرتابی، زمان پرتاب‌ها و مسیرهای اضطراری بازگشت تعداد زیادی از پروازها از جمله اولین مأموریت‌های ناسا در طرح مریخ با حضور فضانوردان جان گلن (John Glenn) و آلن شپرد (Alan Shepard) و همچنین پرواز به ماه با فضاپیمای آپولو ۱۱ (Apollo 11) را محاسبه کرد.

کاترین جانسون در مدت بیش از سه دهه فعالیتش خدمات زیادی به بسیاری از مأموریت‌های فضایی ناسا از جمله مأموریت معروف «جهشی بزرگ برای بشریت» نیل آرمسترانگ (Neil Armstrong) کرد. وی سال ۱۹۵۳ در کمیته رایزنی ملی هوانوردی آمریکا (NACA) که بعدها ناسا جانشین آن شد، در کنار دیگر زنان ریاضیدان سیاه‌پوست فعالیت می‌کرد. جانسون آن‌قدر در محاسبات دقیق بود که جان گلن از وی درخواست کرد محاسبات کامپیوتری مأموریتش را برای اطمینان از درست بودن چک کند. جان گلن اولین فضانورد آمریکایی بود که سال ۱۹۶۲ به دور زمین گردش کرد.

خدمات چشمگیر خانم جانسون سال ۲۰۱۵ مورد توجه قرار گرفت و باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، مدال افتخار آزادی رئیس‌جمهوری را که بالاترین جایزه مدنی در این کشور محسوب می‌شود، به وی اعطا کرد. همچنین ناسا سال ۲۰۱۷ یکی از ساختمان‌های خود را به پاس خدمات خانم جانسون به اسم وی نامگذاری کرد. گفتنی است کتاب «ارقام پنهان» (Hidden Figures) که بعدها فیلمی به همین نام از روی آن ساخته شد، به خدمات کاترین جانسون می‌پردازد. 

منبع دیجیاتو
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14842
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها