جایزه ۱۵ هزار دلاری ناسا برای کمک به ساخت سطح‌نورد سیاره زهره

0 417

آژانس فضایی آمریکا اخیراً یک فرصت عالی برای علاقه‌مندان به فضا ایجاد کرده است و طی آن از افراد خواسته تا در طراحی تجهیزات سطح‌نورد سیاره زهره که تحت پروژه AREE در حال انجام می‌باشد به آن‌ها کمک نموده و در صورت اول شدن طرحشان، ۱۵ هزار دلار جایزه بگیرند. AREE یک پروژه پیشرفته ناسا با هدف طراحی یک سطح‌نورد است که می‌تواند در جو سیاره زهره به‌راحتی کار کند.

زهره با داشتن درجه حرارت بیش از ۸۴۰ درجه فارنهایت و فشار سطح ۹۰ برابر سطح زمین، می‌تواند سرب را به یک چاله آب تبدیل کرده و یک زیردریایی با انرژی هسته‌ای را به راحتی خرد کند. درحالی‌که طی بسیاری از مأموریت‌ها از سیاره زهره بازدید شده است، فقط حدود ۱۲ مأموریت پیش از آنکه گرمای زیاد این سیاره آن‌ها را به‌سرعت نابود کند، موفق به برخورد نزدیک با سطح آن شده‌اند.

اکنون آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا در تلاش است با استفاده از پروژه AREE روی توسعه یک سطح‌نورد برای کاوش سطح این سیاره کار کند. این سازمان برای طراحی یک حسگر که از برخورد سطح‌نورد به سنگ‌ها، زمین‌های شیب‌دار و شکاف‌ها جلوگیری کند، نیاز به کمک متخصصان دارد. درحقیقت هدف از این چالش که «کاوش جهنم» (Exploring Hell) نام گرفته، طراحی حسگرهایی برای جلوگیری از برخورد سطح‌نورد به موانع در سطح زهره است. اگر افراد مدرک مهندسی نداشته و تاکنون هرگز سفینه فضایی را از نزدیک ندیده‌ و تجربه نکرده‌اند، مشکلی وجود ندارد و می‌توانند با هر مدرکی در این چالش شرکت نمایند. جایزه نفر اول مسابقه طراحی حسگر ۱۵ هزار دلار، نفر دوم ۱۰ هزار دلار و نفر سوم ۵ هزار دلار است.

ناسا می‌خواهد حسگر ابداعی به سامانه‌های الکترونیکی متکی نباشد زیرا زهره دارای یک محیط سیاره‌ای بسیار داغ است. لوازم الکترونیکی پیشرفته فعلی در درجه حرارت بیش از ۲۵۰ درجه فارنهایت از بین می‌روند و به‌راحتی در محیط بسیار داغ زهره نابود می‌شوند. این حسگر باید بیش از حد قدرتمند باشد و بتواند هنگام مواجهه با شیب‌های بیش از ۳۰ درجه سربالایی‌ها یا سرازیری‌ها و صخره‌های بلندتر از ۰.۳۵ متر (۱.۱۵ فوت) از کار نیفتد و در هنگام مواجهه با صخره‌های کمتر از ۰.۳ متر (۱ فوت) نیز رها نشود.

جاناتان سودر (Jonathan Sauder) ، محقق اصلی پروژه AREE، می‌گوید: «زمین و زهره در اصل سیاراتی مشابه یکدیگر هستند، اما زهره در یک نقطه می‌چرخد و این موضوع آن را غیرقابل‌سکونت ساخته است.» همچنین رون استوارت (Ryon Stewart)، هماهنگ‌کننده چالش مسابقات ناسا، عنوان می‌کند: «این یک فرصت هیجان‌انگیز برای عموم است تا بتوانند حسگری را طراحی کنند که روزی بتوان از آن برای کاوش سطح سیاره زهره استفاده کرد.» بنابر اعلام محققان ناسا بررسی و مطالعه سطح زهره می‌تواند به آن‌ها در درک تکامل این سیاره و نیز درک بهتر آب و هوای زمین کمک نماید.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14840
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها