افتتاح کارخانه جدید بلو اوریجین در راستای پایان دادن به استفاده از موتورهای روسی

شرکت بلو اوریجین (Blue Origin) به‌تازگی کارخانه‌ای را با هدف تولید موتورهای فضایی در شهر هانتسویل (Huntsville) ایالت آلاباما افتتاح کرده که به «شهر حامل فضایی» (The Rocket City) مشهور شده و در تاریخ ۱۷فوریه سال جاری میلادی آغاز به کار کرده است؛ امری که در راستای راهبرد پایان دادن به استفاده از موتورهای روسی توسط آمریکا صورت می‌گیرد. آژانس فضایی آمریکا طی همکاری مشترک خود با روسیه در حوزه فضا همچنان از موتورهای آر.دی-۱۸۰ (RD-180) روسی استفاده می‌کند. این درحالی‌ است که تلاش برای توسعه یک سامانه جایگزین توسط شرکت‌های آمریکایی با جدیت پیگیری می‌شود.

موتور‌های آر.دی-۱۸۰ از قدرت رانش ۵۵۰ هزار پوند-نیرو برخوردار بوده و سوخت آن‌ها مخلوطی از نفت سفید و اکسیژن مایع می‌باشد. این موتور نخستین بار در سال ۲۰۰۰ برای حامل فضایی اطلس ۳ ( Atlas III) توسط آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. ایالات متحده در حال حاضر از این موتورها برای مرحله اول حامل‌های فضایی اطلس ۵ (Atlas V) استفاده می‌کند.

در کارخانه تازه افتتاح‌شده توسط بلو اوریجین، موتور BE-7 که قرار است در فرودگرهای قمری بلواوریجین به‌‌کار گرفته شود، ساخته خواهد شد؛ موتوری که چند سال است توسط این شرکت در حال توسعه می‌باشد. به‌علاوه، موتورهای BE-4 و BE-3U نیز در این کارخانه توسعه داده می‌شوند. بلو اوریجین تصمیم دارد این دو موتور را پس از تکمیل کارشان، در مرکز پروازهای فضایی مارشال (Marshall Space Flight Center) ناسا مورد آزمایش قرار دهد. موتور BE-7 نیز در آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی (AFRL) در کالیفرنیا آزمایش می‌شود.

BE-7 که دارای قدرت رانش ۱۰ هزار پوند-نیرو (lbf) بوده و ماهواره‌بر را قادر به حمل ۳.۶ تن بار می‌سازد، از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند. موتور BE-4 نیز که برای ماهواره‌برهای جدید نیو گلن (New Glenn) و وولکان سنتور (Vulcan Centaur) شرکت یوناتید لانچ آلیانس (United Launch Alliance) در حال توسعه می‌باشد، از احتراق اکسیژن غنی‌شده مایع و گاز طبیعی مایع برای تولید ۵۵۰ هزار پوند-نیرو بهره می‌برد. انتظار می‌رود کار توسعه این موتور در سال ۲۰۲۱ به‌اتمام رسیده و عملیاتی گردد. همچنین BE-3U که از خانواده موتور‌های BE-3 می‌باشد، برای مرحله دوم نیو گلن توسعه داده شده و قادر به ایجاد ۱۶۰ هزار پوند-نیرو در خلاء است. این موتور از اکسیژن مایع و هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌نماید.

تصویر موتور BE-7

باب اسمیت (Bob Smith)، مدیر بلو اوریجین، دراین‌باره اظهار می‌کند: «بلو اوریجین نسبت به این کارخانه و آزمایش‌های جدید آن هیجان‌ زیادی دارد، زیرا این امکانات موجب پیشرفت پروازهای فضایی شرکت می‌گردد.» وی ادامه می‌دهد: «هسته تمامی پروازهای فضایی، موتورها هستند چون باعث قدرت بخشیدن به وسایل نقلیه و رسیدن آن‌ها به فضا می‌شوند.» باب اسمیت افزود: «هم‌اکنون زمانی شگفت‌انگیز برای بلواوریجین و آمریکا است. ما در مسیر تحقق وعده‌های خود برای پایان دادن به استفاده از موتورهای روسی، قدم گذاشته‌ایم.»

اریک بلومر (Eric Blumer)، مدیر ارشد بخش موتور BE-۷ در بلو اوریجین، درباره آزمایش این موتور در آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی عنوان می‌کند: «آزمایشگاه مذکور بهترین مکان برای انجام آزمایش میزان توان پرتاب موتور، اندازه فیزیکی و دیگر توانایی‌های آن در خلاء است. این تأسیسات دارای قابلیت‌هایی برای ساخت محیط آزمایشی شبیه به فضا می‌باشد.» بلومر همچنین اظهار می‌کند: «علاوه‌بر BE-7، برخی دیگر از قطعاتی که در این مکان مورد آزمایش قرار می‌گیرند، به‌عنوان بخش‌هایی از فرودگر قمری بلو اوریجین استفاده خواهند شد.»

شایان ذکر است جف بزوس (Jeff Bezos)، بنیانگذار و مالک بلو اوریجین، سال گذشته میلادی از مدل فرودگر بلومون (Blue Moon) که قرار است در پروژه‌ سفر به ماه استفاده شود، رونمایی کرد. او معتقد است با عملی کردن این پروژه می‌تواند آرزوی بلندپروازانه‌ دولت آمریکا در موضوع سفر به ماه و ایجاد پایگاه روی تنها قمر سیاره‌ زمین در سال‌های آینده را عملی کند. به کمک این پروژه‌، برنامه‌هایی همچون انتقال محموله به سطح کره ماه، فرستادن فضانوردان ناسا یا مسافران ماجراجوی بخش خصوصی به این کره و همچنین انتقال و استقرار ماهواره‌ها در مدار ماه عملی می‌شود.

wikipedia ، wikipedia ، blueorigin ، space