1398/12/09

شکل جالب‌توجه سحابی مورچه در تصویر تلسکوپ هابل

شکل جالب‌توجه سحابی مورچه در تصویر تلسکوپ هابل

ناسا تصویری از سحابی مورچه (Ant Nebula) منتشر کرده که توسط تلسکوپ هابل به‌ثبت رسیده و ظاهری شبیه به سر و بدن مورچه دارد. این سحابی که با نام مِنزِل ۳ (Menzel 3) نیز شناخته می‌شود، یک سحابی سیاره‌ای دو قطبی است و در صورت فلکی گونیا (Norma) قرار دارد. طول کلی این سحابی ۶/۱ سال نوری و فاصله آن از زمین بین ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ سال نوری می‌باشد. همچنین سرعت فرار مواد از آن ۵/۳ میلیون کیلومتر بر ساعت یا ۱۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه است که بیشترین میزان در میان تمام سحابی‌های شناخته‌شده دیگر محسوب می‌شود.

یک نظریه در توجیه شکل ویژه سحابی مورچه این است که ستاره اصلی مرکزی این سحابی دارای یک همدم در فاصله خیلی کم مثلاً خورشید تا زمین می‌باشد و اثرات گرانشی آن موجب ایجاد این شکل خاص شده‌ است. براساس نظریه دیگر، میدان قوی مغناطیسی ستاره مرکزی در حال مرگ، موجب به وجود آمدن ظاهر ویژه آن گردیده است. شایان ذکر است سحابی به ابر عظیمی از غبار، گاز و پلاسما در فضاهای میان‌ستاره‌ای اطلاق می‌گردد که محل تولد ستاره‌ها است.

سازمان ها | NASA