ژاپن نخستین کاوشگر را به‌سوی قمرهای مریخ می‌فرستد

آژانس پژوهش‌های هوافضای ژاپن (JAXA) درصدد انجام اولین مأموریت تاریخ برای کشف دو قمر مریخ به نام‌های فوبوس (Phobos) و دیموس (Deimos) است. در همین راستا دولت ژاپن به‌طور رسمی مأموریت کاوشگر رباتیک اکتشاف قمر مریخ (Martian Moons Exploration به‌اختصار MMX) را تصویب کرد. MMX قرار است اواخر دهه جاری میلادی نخستین نمونه‌ها را از سطح این قمرها به زمین منتقل نماید. دانشمندان امیدوارند که این نمونه‌ها سرنخ‌هایی درباره چگونگی شکل‌گیری سیاره سرخ و گذشته آن ارائه دهد.

MMX در سال ۲۰۲۴ پرتاب می‌شود و در سال ۲۰۲۵ به مریخ خواهد رسید. این کاوشگر سه سال بعدی را به بررسی قمرهای مذکور می‌پردازد و اقدام به تهیه نقشه‌های جامعی از آن‌ها خواهد نمود. کاوشگر رباتیک اکتشاف قمر مریخ از ۱۱ ابزار استفاده می‌کند تا فوبوس و دیموس را در مدارشان مورد مطالعه قرار دهد. سپس به فوبوس برای فرود و جمع‌آوری نمونه نزدیک خواهد شد.

نحوه شکل‌گیری و تاریخ مریخ منشأ بحث‌های زیادی است. فوبوس و جفت کوچکش دیموس ظاهری شبیه به سیارک‌ها دارند؛ ازاین‌رو گمان بر این است که از کمربند سیارکی جدا و توسط جاذبه مریخ گرفتار شده‌ باشند. مطابق یک نظریه دیگر، آن‌ها در نتیجه نوعی برخورد بزرگ با مریخ شکل گرفته‌اند. در هر صورت محققان انتظار دارند که این قمرها به عنوان افشا کننده تاریخ مریخ طی میلیاردها سال عمل کرده و بینش‌هایی در مورد نحوه تشکیل و سیر تغییر و تحولات مریخ ارائه نمایند. جنبه دیگر این مأموریت در نظر گرفتن احتمال تأسیس پایگاه انسانی در آینده در سیاره سرخ است. MMX با بازدید از مریخ و قمرهای آن، فناوری‌های مورد نیاز برای ورود و فرار از گرانش مریخ را مورد آزمایش قرار خواهد داد.