پنجمین پرتاب ماهواره‌های منظومه استارلینک با خسارت همراه شد

0 534

شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) محموله دیگری از ماهواره‌های اینترنتی منظومه استارلینک (Starlink) را به مدار زمین فرستاد. طی این مأموریت که پنجمین پرتاب این شرکت برای برقراری منظومه مذکور محسوب می‌شود، ۶۰ ماهواره دیگر توسط ماهواره‌بر فالکون ۹ (Falcon 9) به فضا پرتاب شدند. 

در این مأموریت برای اولین بار طی چهار سال گذشته بوستر فالکون ۹ موسوم به بلاک ۴ (Block 4) نتوانست در پلتفرم شناور روی دریا فرود آید. بنابر برنامه‌ریزی‌ها بوستر این ماهواره‌بر می‌بایست حدوداً هشت دقیقه پس از پرتاب، روی کشتی این شرکت فرود بیاید که این اتفاق نیفتاد و با عبور از کنار آن در آب سقوط کرد. بااین‌وجود، بوستر استفاده شده در این پرتاب، رکورد اسپیس‌ایکس را برای سریع‌ترین استفاده مجدد از یک ماهواره‌بر شکست. این بوستر پیش از مأموریت مذکور، درست ۶۳ روز قبل و در ۱۶دسامبر۲۰۱۹ پرتاب شده بود. گفتنی است رکورد قبلی اسپیس‌ایکس برای استفاده مجدد از یک بوستر ۷۲ روز بود.

قرار است این منظومه ماهواره‌ای خدمات خود را به‌وسیله ۱۲۰۰۰ ماهواره و در صورت موفقیت برای اخذ مجوزهای لازم، توسط ۴۲۰۰۰ ماهواره به جهان ارائه دهد. ماهواره‌های این منظومه با ۲۵۰ کیلوگرم وزن تعداد‌ متغیری ترانسپاندرهای KA-Band و KU-Band را در خود جای می‌دهند. همچنین با به‌کارگیری یک فناوری، قادر به برقراری ارتباطات اپتیکال بین ماهواره‌ای هستند. مدار ماهواره‌های استارلینک شامل سه صفحه مداری خواهد بود؛ صفحه اول شامل ۱۶۰۰ ماهواره در ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری، صفحه دوم شامل ۲۸۰۰ ماهواره‌ در ارتفاع ۱۱۵۰ کیلومتری و صفحه سوم نیز شامل ۷۵۰۰ ماهواره در ارتفاع ۳۴۰ کیلومتری می‌باشند. بعد از تکمیل این منظومه، اسپیس‌ایکس برای تعیین قیمت خدمات اینترنت خود باید با رقبای زیادی از جمله وان‌وب (oneweb) و ایریدیوم (Iridium) که قرار است خدمات مشابه اسپیس ایکس را ارائه کنند، رقابت نماید.

شایان ذکر است پرتاب پنجمین محموله ماهواره‌های اینترنتی استارلینک به فضا، روز دوشنبه ۱۷فوریه (۲۸بهمن) ساعت ۱۰:۰۵ به‌وقت منطقه زمانی شرقی (ET) و از مجتمع شماره ۴۰ پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال (Cape Canaveral) در ایالت فلوریدا صورت پذیرفت.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14815
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها