ادعای نروژ در خصوص تلاش چین برای اکتساب فناوری‌های فضایی این کشور

0 485

نروژ اعلام کرد سرویس اطلاعات چین به‌طور متناوب اقدام به اکتساب فناوری‌های فضایی این کشور نموده است. این فناوری‌ها شامل فناوری‌های بسیار پیشرفته کشورهای دیگر از جمله رادار موقعیت‌یاب اجرام فضایی موسوم به گلوباس ۲ (Globus II) می‌شود که متعلق به آمریکا بوده و در خاک این کشور مستقر است. از گلوباس بعضاً به‌عنوان پیشرفته‌ترین رادار جهان برای ردیابی ماهواره‌ها یاد می‌شود و ایالات متحده آمریکا از این رادار جهت مقاصد نظامی نیز استفاده می‌کند.

به‌گفته سرویس اطلاعات نروژ از این سایت راداری که در نزدیکی شهرک مسکونی وردو (Vardø) در این کشور مستقر است برای رصد فضا و جمع‌آوری اطلاعات جهت کارهای تحقیقاتی استفاده می‌گردد. علاوه‌بر این‌، کشورهای دیگر برای مقاصد مختلفی از آن بهره می‌برند. اگرچه ارزش مالی این سایت راداری محرمانه می‌باشد، گفته می‌شود توسعه آن بیش از ۱۰۰ میلیون دلار هزینه دربرداشته و این بودجه نیز توسط ایالات متحده تأمین شده است. گفتنی است گلوباس ۲ توسط شرکت آمریکایی ریتیون (Raytheon)، که از کارفرماهای اصلی وزارت دفاع ایالات متحده (U.S. Department of Defense) محسوب می‌گردد، ساخته شده است. سرویس اطلاعات نروژ اعا می‌کند این سایت راداری تنها توسط پرسنل نروژی اداره می‌شود و همچنین اطلاعات را بلافاصله منتقل نمی‌کند. موضوعی که البته محل بحث است؛ چراکه چنین ایستگاه‌های راداری اطلاعات بسیار زیادی را آن هم برای انتقال مستقیم و بدون تأخیر جمع‌آوری می‌کنند.

علاوه‌بر‌این‌، مسئولین پایگاه فضایی اندویا (Andoya Space Centre) واقع در کشور نروژ اعتراف کرده‌اند که در مواردی هدف نفوذ قرار گرفته‌اند. این پایگاه فضایی محل پرتاب بیش از ۱۲۰۰ راکت کاوش برای کشورهای مختلف از سال ۱۹۶۲ تاکنون بوده است. چندی پیش نیز مسئولین آمریکایی طی گزارشی اعلام کردند که در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ چین موفق شده با استفاده از ایستگاه فضایی سوالست (Svalsat) واقع در کشور نروژ ماهواره‌های آمریکایی را هک کند. چنین گزارش‌هایی نگرانی مقامات نروژی را برانگیخته، به‌گونه‌ای که سرویس اطلاعات این کشور در مورد بلندپروازی‌های نظامی چین در حوزه فضایی هشدار داده است. 

منبع spacedaily
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14812
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها