1398/12/06

راکت لب تاسواره ناسا را برای بررسی ناوبری با کمک ماه به فضا می‌فرستد

شرکت راکت لب (Rocket Lab) قصد دارد اوایل سال ۲۰۲۱ تاسواره ناسا با نام کپستون (CAPSTONE) را به مدار ماه انتقال دهد. این تاسواره ۲۵ کیلوگرمی سوار بر حامل فضایی الکترون (Electron) این شرکت و از مرکز پروازهای والوپس (Wallops Flight Facility) ناسا در ایالت ویرجینا به فضا پرتاب خواهد شد.
راکت لب تاسواره ناسا را برای بررسی ناوبری با کمک ماه به فضا می‌فرستد

شرکت راکت لب (Rocket Lab) قصد دارد اوایل سال ۲۰۲۱ تاسواره ناسا با نام کپستون (CAPSTONE) را به مدار ماه انتقال دهد. این تاسواره ۲۵ کیلوگرمی سوار بر حامل فضایی الکترون (Electron) این شرکت و از مرکز پروازهای والوپس (Wallops Flight Facility) ناسا در ایالت ویرجینا به فضا پرتاب خواهد شد که پس از سه ماه، توسط پلتفرم فوتون (Photon) شرکت یادشده در مداری نزدیک به قمر زمین قرار خواهد گرفت. هدف از این مأموریت آزمایش روش‌های ناوبری به کمک ماه و یافتن مدار بیضوی مناسب برای ایستگاه قمری گیت‌وی (Lunar Gateway) عنوان شده است. کپستون به‌عنوان رهیاب برای ایستگاه گیت‌وی به‌کار گرفته می‌شود. این تاسواره چندین آزمایش‌ ناوبری را انجام خواهد داد و ضمن انجام مانورهای مختلف در مدار بیضوی اطراف ماه قرار می‌گیرد؛ مداری که پذیرای ایستگاه گیت‌وی خواهد بود.

پلتفرم ماهواره‌ای ۵۰ کیلوگرمی فوتون برای پشتیبانی از مأموریت‌های مختلف، از مأموریت‌ها به مدار پایین زمین گرفته تا مأموریت‌ها به فضای بین‌سیاره‌ای طراحی شده است. این پلتفرم، از مأموریت ماهواره‌های کوچک تا ۱۷۰ کیلوگرم (۳۷۵ پوند) و از مرحله پرتاب تا حداکثر ۵ سال بعد در مدار پشتیبانی می‌کند. فوتون ماهواره را قادر می‌سازد تا به مدار قمری رسیده و در ارتفاعی کم نسبت به سطح ماه پرواز کند. این پلتفرم در حقیقت روی الکترون سوار شده و به عنوان بخشی از سرویسی ارائه می‌گردد که شامل پرتاب این حامل فضایی و کنترل عملیات‌های آن می‌شود. فوتون به ماهواره‌های کوچک در استقرار سریع‌تر در مدار و قرارگیری در موقعیت مناسب‌تر به منظور تصویربرداری از زمین کمک می‌کند.

راکت لب تاسواره ناسا را برای بررسی ناوبری با کمک ماه به فضا می‌فرستد

پلتفرم ماهواره‌ای فوتون (در سمت راست تصویر)

همچین گیت‌وی که همان ایستگاه فضایی واقع در مدار ماه خواهد بود شامل محل زندگی فضانوردان، آزمایشگاه‌ها و محل اتصال برای فضاپیماهایی است که به ماه می‌روند یا از آن بازمی‌گردند. این ایستگاه قرار است با کمک ژاپن ساخته شود و این کشور آسیایی در پروژه گیت‌وی از لحاظ فنی همکاری می‌کند. ژاپن به‌طور مشخص دستگاه‌های سامانه پشتیبانی از حیات، تجهیزات تهویه مطبوع، باتری‌ها و برخی موارد دیگر را در پروژه یادشده تأمین می‌نماید.

گفتنی است الکترون با ارتفاع ۱۷ متر از مواد کامپوزیت کربن سیاه ساخته شده و موتورهای آن توسط پرینترهای سه‌بعدی تولید شده‌اند. اولین پرواز این حامل فضایی که ۱۲۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد و از قابلیت حمل تا ۲۲۵ کیلوگرم محموله به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری برخوردار است، در می۲۰۱۷ صورت پذیرفت.

سازمان ها | Rocket Lab | NASA's Wallops Flight Facility | NASA