تشخیص میزان فرونشست دشت یزد-اردکان با کمک تصاویر ماهواره‌ای

0 647

به‌گفته سید علی المدرسی، دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی یزد، با بررسی‌های انجام شده روی تصاویر راداری ماهواره سنتینل-۱ (Sentinel-1) و ارزیابی وضعیت تغییرات سطح زمین در سال ۲۰۱۹، از ابتدا تا انتهای سال مذکور، حداکثر میزان فرونشست ۱۲- در دشت یزد-اردکان ثبت شده که عدد بالایی در طول سال‌های گذشته محسوب می‌شود. 

 وی دراین‌باره اظهار کرد: «این روش که با استفاده از سنجش تصاویر راداری و شیوه تداخل‌نگاری انجام می‌گیرد، طی سال‌های اخیر به‌عنوان پیشرفته‌ترین روش ممکن در سنجش تغییرات سطح زمین با استفاده از ماهواره‌های راداری در دنیا به‌کار گرفته شده و خوشبختانه گروه سنجش از دور دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد دارای امکانات نرم‌افزاری و داده‌های لازم برای سنجش است.»

مدیر گروه سنجش از دور و GIS دانشگاه آزاد اسلامی یزد خاطرنشان کرد: «در طول این سال‌ها این عدد بسته به سفره‌های آب زیرزمینی تغییراتی داشته که دانشگاه با ارزیابی و اطلاع به افکار عمومی و مسئولان، حساسیت لازم برای برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی را برمی‌انگیزد تا این مسئله با همکاری متخصصان تعدیل شود.»

المدرسی اضافه کرد: «این امر با توجه به حساسیت‌ها و ایجاد خطرات و تأثیرات منفی در بخش‌هایی مانند سازه‌های ساختمانی در حمل‌ونقل ریلی، آب و برق، جاده‌ها و کارخانه‌هایی که در دشت یزد اردکان هستند، باعث آغاز تحقیقات و مطالعات لازم شده است.» وی همچنین عنوان کرد: «ماهواره‌های راداری دارای باندهای مختلف C ،X ،L ،K هستند و بیشترین استفاده از سنجش امواج C می‌باشد که در ۱۴ دشت مشخص‌شده استان یزد در حال انجام بوده و وضعیت حسگرها به‌طورمرتب در حال نظارت و ارزیابی است. هر بار که میزان برداشت از ذخایر آب‌های زیرزمینی در سفره‌های زیرزمینی افزایش پیدا می‌کند، سرعت این فرونشست هم بیشتر می‌شود.»

گفتنی است سنتینل-۱ یک مأموریت فضایی است که سرمایه‌گذاری آن توسط اتحادیه اروپا (European Union) و امور اجرایی آن توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) در قالب برنامه کوپرنیک (Copernicus) انجام گرفته است. این ماهواره مجهز به رادار دهانه ترکیبی در باند C است که به آن امکان تصویربرداری در تمامی ساعات شبانه‌روز و همه نوع شرایط آب و هوایی را می‌دهد. کوپرنیک درحقیقت برنامه سنجش‌ از‌ دور زمین است که روزانه و با استفاده از ماهواره‌ها، تصاویری را با قدرت تفکیک مکانی بالا فراهم می‌کند. این سامانه، داده‌های جوی، دریایی، خشکی و همچنین داده‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی و مدیریت بحران و شرایط اضطراری و امنیت را به رایگان در اختیار قرار می‌دهد. مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی، در آبان سال جاری با انتشار توئیتی از فعال‌سازی سرویس مذکور برای ایران خبر داده بود.

منبع خبرگزاری آنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14807
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها