تلاش فرانسه برای توسعه برنامه‌های ماهواره‌ای در آفریقا

0 411

آژانس فضایی فرانسه (CNES) و مؤسسه تحقیقاتی فرانسوی IRD (سرواژهInstitut de recherche pour le développement) اخیراً برای همکاری به‌منظور پشتیبانی از برنامه توسعه فضایی منطقه ملل جنوبی (Southern Nations) در کشور اتیوپی با یکدیگر به ‌توافق رسیدند. این دو شریک ضمن اعتقادی که به ظرفیت بالای برنامه‌های فضایی برای توسعه اقتصادی و علمی منطقه ملل جنوبی دارند، با هدف ایجاد ابزارهایی برای مدیریت یکپارچه منابع و نواحی مختلف، به‌دنبال همکاری درمورد موضوعات اقلیمی و زیست‌محیطی هستند.

CNES و IRD به‌خصوص در تلاشند تا همکاری و مشارکت خود را در رصدخانه اقلیم فضایی (SCO) به‌نتیجه برسانند. آن‌ها با استفاده متقابل از تجهیزات و ابزارهای علمی یکدیگر و همچنین بهینه‌سازی تحقیقات از طریق تبادل داده برای پشتیبانی از برنامه‌های فضایی، پژوهش‌های تحقیقاتی و نوآورانه مشترک را در سطح بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای توسعه خواهند داد.

آژانس فضایی فرانسه مدعی است که از نظر راهبردی به‌دنبال ارتقای جوامع در حوزه فضا با برطرف کردن چالش‌های آن‌ها است؛ موضوعی که به‌خصوص در زمینه‌های کشاورزی، مدیریت محیط زیست، کاهش خطرات و مدیریت بحران و سایر بخش‌های مشابه توسط این آژانس پیگیری می‌شود. IRD نیز از رویکردی بدیع به‌منظور تحقیق، آموزش و به‌اشتراک‌گذاری دانش برای جوامع و کشورهایی که علم و نوآوری را یکی از اهرم‌های اصلی دستیابی به اهداف توسعه پایا (SDGs) سند ۲۰۳۰ سازمان یونسکو (UNESCO) می‌دانند، استفاده می‌کند. در همین راستا IRD ضمن استفاده از داده‌های ماهواره‌ای، برای توسعه مقاصد مطالعاتی در راستای توسعه منطقه ملل جنوبی تلاش می‌کند. گفتنی است این منطقه یکی از نه ایالت منطقه‌ای کشور اتیوپی از نظر قومیتی محسوب می‌شود.

CNES و IRD در چند مرکز داده‌ ماهواره‌ای از جمله AERIS ،THEIA و ODATIS، شبکه منطقه‌ای GeoDEV و برخی موارد دیگر با یکدیگر همکاری دارند؛ همکاری‌هایی که با هدف ایجاد «ساختار ملی برای تهیه تصاویر ماهواره‌ای» (DINAMIS) و در زمینه هیدرولوژی (علم آب‌شناسی) با بهره‌گیری از فناوری‌های فضایی انجام می‌گیرند. 

ژان ایو لوگال (Jean-Yves Le Gall)، رئیس آژانس فضایی فرانسه، ضمن تأکید بر تعهد این سازمان به مقابله با تغییرات آب و هوایی، می‌گوید: «CNES با تسهیل دسترسی به تصاویر ماهواره‌ای، کمک به مدیریت بحران و فراهم‌آوری رویکردهایی جدید در زمینه‌ اقیانوس‌شناسی می‌تواند به ارائه تخصص خود بپردازد.» همچنین جان-پاول موآتی (Jean-Paul Moatti)، مدیرعامل IRD، عنوان کرد: «این همکاری‌های جدید به ما امکان می‌دهد تا با توسعه ابزارهایی جدید برای نظارت بر وضعیت آب و هوا و محیط زیست، درک عمیق‌تری نسبت به تغییرات در سطح جهانی و چگونگی تأثیرگذاری آن‌ها بر جوامع داشته باشیم.» 

منبع spacewatch
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14803
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها