انتشار تصاویر سیارکی که به «توپ گلف» مشهور است

ستاره‌شناسان دانشگاه ام‌آی‌تی (MIT) برای اولین بار تصاویری از سیارکی موسوم به پالاس (Pallas) و مشهور به «توپ گلف» منتشر کردند که در آن‌ها دهانه‌های متعددی را در این سیارک می‌توان مشاهده نمود. تصاویر جدید که توسط تلسکوپ‌های وی‌ال‌تی (VLT) در شیلی تهیه شده‌اند نشان می‌دهد پالاس در مداری غیرمعمول قرار دارد که سبب برخوردهایی در این سیارک می‌شود. محققان ضمن بررسی‌های خود دریافتند که ۳۶ دهانه‌ بزرگ‌تر از ۱۸ مایل در سراسر سیارک وجود دارد که ۱۰ درصد از سطح آن را می‌پوشاند.

هر برخورد، ظاهری شبیه به توپ گلف را در سیارک پالاس ایجاد می‌کند و آسیب‌های وارد شده از آن ۴ برابر بیشتر از یک برخورد میان دو سیارک در یک مدار است. بنابر اظهارات ستاره‌شناسان، پالاس سومین شی‌ء بزرگ در کمربند سیارک‌ها (Asteroid belt) است و اندازه آن تقریباً یک‌هفتم ماه می‌باشد. کمربند سیارک‌ها دارای تعداد بسیار زیادی اجرام فضایی با شکل‌های نامنظم است که سیارک یا ریزسیاره نامیده می‌شوند. به‌علاوه، طول مدار این سیارک در مقایسه با اکثر کمربندهای سیارکی، دچار انحراف است و ستاره‌شناسان هنوز علت این امر و همچنین وجود این مدار غیرمعمول را نمی‌دانند.

پالاس برای اولین بار در ۲۸مارس۱۸۰۲ کشف شد. در حالی‌که ستاره‌شناسان از قرن ۱۹ میلادی به مطالعه و بررسی آن پرداخته‌اند، انتشار تصاویری که وجود دهانه‌های متعددی را در سطح آن نشان می‌دهد برای اولین بار صورت می‌گیرد.