کاوشگر خورشیدی مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا پرتاب شد

0 451

صبح روز دوشنبه ۱۰فوریه (۲۱بهمن) ساعت ۱۱:۰۳ به‌وقت منطقه زمانی شرقی (ET) کاوشگر خورشیدی سولار اوربیتر (Solar Orbiter) که به‌طور مشترک توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) توسعه داده شده، به فضا پرتاب شد. این کاوشگر سوار بر حامل فضایی اطلس ۵ (Atlas-V) و از پایگاه کیپ کاناورال (Cape Canaveral) واقع در ایالت فلوریدا به آسمان ارسال گردید. پیش‌بینی می‌شود سولار اوربیتر بینش بی‌سابقه‌ای درباره جو خورشید، بادهای خورشیدی و میدان‌های مغناطیسی خورشید در اختیار دانشمندان قرار دهد.

این کاوشگر همچنین اولین تصاویر از مناطق قطبی ناشناخته خورشید را ثبت خواهد کرد. سولار اوربیتر قرار است پس از گذر از کنار زهره و عطارد به حداکثر سرعت ۲۴۵ هزار کیلومتربرساعت برسد و در مدار ۴۲ میلیون مایلی از سطح خورشید (۶۷.۵ میلیون کیلومتری) قرار گیرد. کاوشگر یادشده به ۱۰ ابزار پیشرفته برای انجام مشاهدات پرشمار از خورشید و جو آن مجهز است که دانشمندان امیدوارند طی این مأموریت برخی سرنخ‌های مربوط به آنچه را که باعث ایجاد باد و شراره خورشیدی می‌شود، مشخص گردد.

آنه پاکروس (Anne Pacros)، مدیر این مأموریت، عنوان می‌کند: «این آزمایش به منظور درک چگونگی ایجاد و کنترل هلیوسفر (heliosphere) توسط خورشید طراحی شده است.» هلیوسفر یا هورسپهر، حباب غول‌پیکر پلاسمایی می‌باشد که منظومه شمسی را احاطه کرده است. مدارگرد خورشیدی سولار اوربیتر با چرخیدن در مداری نسبتاً نزدیک به خورشید، ۱۳ برابر بیشتر در معرض نوری قرار می‌گیرد که به زمین می‌رسد؛ بنابراین طراحی آن به‌گونه‌ای است تا در برابر دمای ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد مقاومت نماید. همچنین ساختار مقاوم کاوشگر یادشده نیز از ابزار آن در برابر برخورد ذرات باردار ساطع شده از انفجارهای موجود در جو خورشید محافظت می‌کند. بنابراظهارت کارشناسان این مأموریت با انجام مشاهدات مستقیم منبع بادهای خورشیدی می‌تواند به مدل‌سازی بهتری از آن‌ها منجر شود.

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14770
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها