ماهواره‌بر سیمرغ نتوانست ماهواره ظفر را در مدار قرار دهد

0 848

عملیات پرتاب ماهواره ظفر پس از دو بار تعویق در اجرای مأموریت، امروز یکشنبه ساعت ۱۹:۱۰ به‌وقت ایران از پایگاه فضایی امام خمینی(ره) انجام گرفت که طی آن ظفر توسط ماهواره‌بر سیمرغ به فضا پرتاب شد و به ارتفاع ۵۴۰ کیلومتری و سرعت حدود ۶۵۰۰ متربرثانیه رسید، اما به‌دلیل نرسیدن ماهواره‌بر به سرعت مورد نیاز یعنی ۷۴۰۰ متربرثانیه در لحظات آخر، این ماهواره در مدار قرار نگرفت. مدت زمان پرواز ماهوار‌ه‌بر سیمرغ طی این پرتاب حدود ۸ دقیقه ذکر شده است. بنابراظهارات محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات، در ماهواره پیام مشکل از مدار الکترونیکی ماهواره بود اما این بار در ماهواره ظفر، موتور ماهواره‌بر کم آورد و با افت سرعت، ماهواره در مدار نایستاد و در اقیانوس هند سقوط کرد. مرتضی براری، رئیس سازمان فضایی ایران، گفته بود که این ماهواره ۱۱۳ کیلوگرمی قرار است در ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گیرد و روزانه ۱۵ بار مدار را کامل نماید. 

سید احمد حسینی، سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع، درباره عملیات پرتاب ظفر گفت: «در مأموریت پرتاب ماهواره ظفر توسط ماهواره‌بر سیمرغ، کلیه فرآیندهای پرتاب فضایی از قبیل سرهم‌بندی مراحل ماهواره‌بر و ماهواره، آزمایش‌های پیش از پرتاب، تزریق سوخت و پیش‌فشارگذاری به‌طور کامل به‌انجام رسید. فرآیند پرتاب و استارت موتورهای مرحله ۱ ماهواره‌بر و جدایش مراحل و استارت موتور مرحله ۲ به درستی انجام گرفت. » به‌گفته سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع، اهداف تحقیقاتی مدنظر از این پرتاب محقق شده و داده‌های تله‌متری از فرآیند پرتاب به طور کامل احصاء گشته که با تحلیل این داده‌ها و تطبیق عملکرد زیرسامانه‌ها با طراحی انجام شده، بهینه‌سازی‌های لازم جهت پرتاب آتی انجام خواهد شد.

ظفر ۱و۲ ماهواره‌‌هایی هستند که طراحی و ساخت آن‌ها از چهار سال گذشته در دستور کار مرکز تحقیقات دانشگاه علم و صنعت قرار گرفت و به‌گفته وزیر ارتباطات، ماهواره ظفر-۲ نسخه دوم ماهواره ظفر-۱ است و در صورت عدم موفقیت‌ در پرتاب، سریعاً ماهواره دوم جایگزین می‌شود. ماهواره ظفر-۱ که امروز پرتاب شد، مجهز به دوربین ۲۵ متری و ظفر-۲ مجهز به دوربین رنگی ۱۶ متری است و هر دو ماهواره از محموله ذخیره و ارسال داده برخوردار هستند؛ به‌گونه‌ای که ۲۵۶ کاربر در جهان می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و ارسال و دریافت پیام داشته باشند. این ماهواره‌ها در پوشش ایستگاه‌های زمینی مجهز به موبایل ماهواره‌ای هستند و این امر موجب می‌شود که دو نفر می‌توانند با موبایل با یکدیگر تماس داشته باشند. ظفر ۱و۲ همچنین مجهز به محموله اندازه‌گیری تشعشات فضایی هستند که این محموله جزو فناوری‌های روز دنیا به‌شمار می‌رود. در طراحی و ساخت این ماهواره‌ها چهار ابزار از خارج از کشور تهیه و مابقی تجهیزات نیز در داخل کشور طراحی و ساخته شده‌اند. گفتنی است مطابق اعلام وزیر ارتباطات ماهواره ظفر-۲ خرداد۱۳۹۹به فضا پرتاب خواهد شد.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14768
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد حسین  فاخری وایقان
محمد حسین فاخری وایقان
4 سال قبل

انشاالله ماهواره ظفر2با موفقیت در مار قرار می گیرد و دانشمندان حوزه هوا فضا امید محکم تری داشته باشند و این راه را ادمه دهند.