ثبت اولین تصویر از یک ستاره توسط تلسکوپ جدید آژانس فضایی اروپا

0 351

تلسکوپ فضایی کیاپس (CHEOPS) متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ برای نخستین بار موفق به ثبت تصویری از یک ستاره شد. از آنجایی که نور از منابعی مانند ستاره در پیکسل‌های زیادی منتشر می‌‌گردد، کیاپس عکس را به‌گونه‌ای ثبت کرده که موجب کاهش تغییرات ناشی از جابجایی‌های فضاپیما شود و بدین‌شکل عکسی دقیق‌تر تهیه گردد. گفتنی است ستاره مذکور در فاصله ۱۵۰ سال نوری از زمین و در صورت فلکی خرچنگ یا سرطان (Cancer) واقع شده است.

ویلی بنز (Willy Benz)، استاد اخترفیزیک دانشگاه برن (University of Bern) و محقق ارشد مأموریت کیاپس، می‌گوید: «نخستین تصاویر ظاهر شده روی نمایشگر برای ما اهمیت زیادی داشتند چراکه نشان‌دهنده سالم بودن ابزار تصویربرداری تلسکوپ پس از پرتاب بود. هنگامی‌که نخستین تصویر از ستارگان ظاهر شد، متوجه شدیم تلسکوپ در وضعیت مناسبی قرار دارد.»

کیاپس طی مأموریت ۳.۵ ساله‌ای که برای آن برنامه‌ریزی‌ شده، به رصد کهکشان‌ها، سیاره‌ها و قمرهای آن‌ها خواهد پرداخت. تلسکوپ آژانس فضایی اروپا فقط برای اکتشاف سیاره‌های فراخورشیدی طراحی نشده بلکه قرار است آن‌ها را مورد مطالعه نیز قرار دهد. این تلسکوپ، به طور خاص، شعاع سیاره‌هایی را بررسی خواهد نمود‌ که در حال حاضر تخمینی از جرم آن‌ها در دسترس است. شرکت ایرباس دیفنس اند اسپیس (Airbus Defence and Space) پیمانکار اصلی این مأموریت است و دو دانشگاه سوئیسی برن (University of Bern) و ژنو (University of Geneva) در ساخت آن همکاری کرده و کار ساخت سنجشگر نوری قدرتمند کیاپس را برعهده داشته‌اند.

منبع digitaltrends
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14765
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها