بودجه اضافی ۳ میلیارد دلاری ناسا برای اعزام فضانورد آمریکایی به ماه

0 551

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، درنظر دارد بودجه آژانس فضایی این کشور را برای سال مالی ۲۰۲۱ به رقم ۲۵.۶ میلیارد دلار برساند؛ رقمی که نزدیک به ۳ میلیارد دلار بیشتر از بودجه سال مالی جاری است. این رقم با هدف تسریع در توسعه پروژه اعزام فضانوردان به قمر زمین طی پروژه بازگشت به ماه ناسا موسوم به آرتمیس (Artemis) درخواست می‌شود و بیشترین میزان افزایش بودجه برای آژانس فضایی آمریکا در دهه‌های اخیر محسوب می‌گردد. گفتنی است درخواست مذکور امروز ۱۰فوریه (۲۱بهمن) تسلیم کنگره ایالات متحده (U.S. Congress) می‌شود. 

این کار در حقیقت نشان‌دهنده تلاش دولت ترامپ برای حصول اطمینان از آمریکایی بودن فضانورد بعدی اعزامی به قمر زمین است تا بدین‌شکل دستاوردی دیگر را به‌نام خود و کشورش ثبت نماید. جیم برایدنستاین (Jim Bridenstine)، رئیس ناسا، نیز که مدت‌هاست مکرراً از ارسال فضانوردان آمریکایی از جمله یک فضانورد زن به ماه توسط این سازمان سخن می‌گوید، با این درخواست می‌تواند به دستیابی سازمان متبوع خود به چنین هدفی امیدوارتر شود. وی پیش‌تر رقم تخمینی برای انجام مأموریت یاشده را بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار اعلام کرده بود. گفتنی است برایدنستاین در اواخر سال گذشته میلادی به‌دلیل درخواست افزایش ۱.۶ میلیارد دلاری بودجه برای سال مالی ۲۰۲۰ توسط زیرمجموعه‌ای از کمیته تخصیص بودجه (House Committee on Appropriations) تحت فشار قرار گرفته بود که با توجه به درخواست اخیر رئیس‌جمهور ایالات متحده می‌تواند به عملی شدن این موضوع امیدوارتر باشد. 

از زمان نخستین فرود انسان بر روی ماه توسط مأموریت آپولو ۱۱ (Apollo 11) در سال ۱۹۶۹ تاکنون بشر نتوانسته بر روی تنها قمر زمین قدم بگذارد و اکنون ناسا درصدد اعزام دوباره فضانوردان به این سیاره است. طبق اعلام آژانس فضایی آمریکا، ۱۱ شرکت فعال در حوزه هوافضا قصد دارند با بیش از ۴۵ میلیون دلار بودجه این سازمان، در طراحی و آزمایش نخستین نمونه‌های فرودگر برای مأموریت آرتمیس همکاری نمایند. همچنین کار ساخت حامل فضایی غول‌پیکر این سازمان با نام اسپیس لانچ سیستم (Space Launch System به اختصار SLS) که قرار است در پروژه آرتمیس از آن استفاده شود مدتی پیش به پایان رسید. برایدنستاین وعده داده که مأموریت سفر به ماه تا سال ۲۰۲۴ انجام خواهد شد.

منبع Techcrunch
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=14764
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها